Billen poetsen

Op donderdag 9 maart 2006 geschreven door Jo Pinxt als gastschrijver van jeugdsentimenten, , Dementaal, schoonvegen moeten we allemaal…. Tijdens de eerste drie levensjaren vond ik het geen punt, immers moeder waste mijn krentje met koud en water. In mijn kleutertijd bakte ik er wat van. Gezeten onder de keukentafel plette ik het warme bruin als een chocoladewafel in mijn gebreid onderbroekje. Ook nu nog is moeders rechterhand de bevrijdende engel.

Vanaf mijn zesde hoor ik op eigenbillen te zitten en de werking daarvan te kennen. Er wordt nu gewerkt met keurig gescheurde blaadjes . Formaat 15x 10 cm. Tevens wordt mij geleerd mijn rechterhand na het afscheid met water en zeep te wassen. Dit laatste is ook wel nodig want met het glad kranten papier maak ik nogal eens een uitschuiver. Bij nood tijdens het buitenspel maak ik gebruik van natuurproducten, gras, stro, hooi en bij onoplettendheid een combinatie van gras met brandnetels. Dit laatste is een soort sambal, maar dan aan je billen.

Dan komt het jaar van de omwenteling. Krantenvelletjes worden vervangen door een schuurparpieren grijze rol op een wit-geel hangertje van .
De gebruiksinstructies zijn als volgt. Twee velletjes per persoon. Vegen, dubbelvouwen en nog een keer vegen. In totaal heb ik zo vier veegbeurten. Jaren veeg ik zo totdat zacht dubbelzijdigwit op de rol verschijnt.

De frequentie in gebruik kan nu gehalveerd worden en het contrast tussen wit, bruin, groen en rood al naar de groente van de voorgaande dag is goed te zien. Tijdens de expressionele jaren ga ik weer terug in de tijd. Wederom verschijnt er drukwerk in blauw op de witte rollen. Bloemen, kroontjes, vlindertjes.

Gecombineerd met het bruin voegt het iets toe aan deze bilpaiting. In de zeventiger jaren waren reeds naast vochtige bildoekjes voor baby’s voorhanden. In de negentiger jaren kwamen die er ook voor grote billen. Naast droog wit werd er vanaf dat moment ook nagestreken met vochtig wit. En echt, ook daar zaten nog remsporen op.

In 2002 mijn jeugdsentimenten al ver verlaten zat ik in India op een w.c. Hier kent men geen . Je veegt je billen af met je onreine linkerhand. Doet water uit het kraantje in het emmertje en wast je billen schoon. Echter het kraantje deed het niet. Voor het eerst maak ik hand en billen schoon met een echte .

