Hoorspelen

Op maandag 3 april 2006 geschreven door Jo Pinxt als gastschrijver van jeugdsentimenten

hoorspelen.jpgIk weet niet of ze nog bestaan. Op zondagavond in september 1954 werd op de het detective Paul en het Lawrence mysterie uitgezonden van .

Als ik samen met mijn twee jongere broers naar bed ging, en zij nadien sliepen, kwam moeder mij conform afspraak stilletjes roepen om te luisteren. Gezeten in mijn rood- witgestreepte flanellen pyama zat ik met rode oortjes gekluisterd tegen de knarsende en soms fluitende Phillips radio. De inhoud van het stuk ken ik niet meer. Wel de bijbehorende achtergrond geluiden. Het lopen over een kiezelpad vond plaats in een grindbak gevuld met kiezels. En jawel, het klonk als het kiezelpad naast ons huis. De gierende wind werd veroorzaakt door een houtendraaitrommel van latten. Deze was bespannen met met bruin scheepslinnen en schuurde langs een bovenhout. Afhankelijk van de snelheid van draaien, nam de windkracht toe of af. Samen met de wind in onze schoorsteen werd het een echte herfststorm. werd gemaakt door een dun gewalste aluminiumplaat aan beide kopse kanten heen en weer te schudden. En warempel de bliksem sloeg in, in de radio. Gelukkig hadden wij gezegende palmtakjes om ons daar tegen te beschermen. Paardengetrappel werd veroorzaakt door twee half lege cocosnoten. Een Belgische knol werd nageboost door de delen met de hand rustig om en om op een houten tafel te ploffen. Bij renpaarden moest deze beging aanmerkelijk sneller.

Alleen de zon kon men niet na bootsen. Daarvoor moest ik de volgende ochtend naar buiten. Tijdens de vastentijd waren op woensdagavond de vastenpreken. Ook dit waren een soort hoorspelen. Achtergrondgeluiden waren bij die preken niet nodig. De sprekende pater uit had van zich zelf al genoeg volume tussen goed en kwaad. Na afloop ging ik telkens diep onder de indruk proberen te slapen. Maar meestal lag ik eerst een half uur mijn zonden te overdenken al naar gelang wat ik die dag uitgevreten had.

Beide type hoorspelen hebben de basis gelegd voor mijn latere . Echter het was ook de basis voor mijn scheiding met de Rooms Katholiekenkerk. Ja, ik geniet nu eenmaal liever van een blijspel.

