Loesje

Op zondag 7 mei 2006 geschreven door Jo Pinxt als gastschrijver van jeugdsentimenten

Wie kent haar niet? Geboren in Arnhem 1983. Een initiatief van studenten. Overal in het land kom je haar via posters, kaarten en agenda’s tegen. Nee geen commerciële organisatie. Idealisme is de gedrevenheid.

Ook internationaal is Loesje actief binnen Europa, zo zit hun hoofdkantoor in Berlijn. Indirect ben ik als vader al dertien jaar bij deze organisatie betrokken. Jarenlang werd wekelijks het voorraam van ons huis opnieuw behangen met een nieuwe Loesjes tekst.
Of mijn buren en ik daar altijd blij mee waren weet ik niet, immers de teksten zijn vriendelijk, kritisch maar ook confronterend. Echter mijn zoon waar ik de voornaam niet van mag benoemen conform hun spelregels was al vanaf zijn veertiende fervent lid van de club in Eindhoven. Menigmaal werd hij voor illegaal plakken opgepakt. Echter telkens moest de gemeente Eindhoven bij de rechter het onderspit delven wegens gebrek aan openbare plakruimtes.

Een tijdje heeft Loesje internationaal het hoofdkantoor in Zweden gehad, mijn zoon liep er toen stage. Eenmaal heb ik hem daar bezocht. Ook Amerika heeft hij getracht te veroveren in zes weken tijd, maar waarschijnlijk had hij zich vergist in de grootte van het land. Momenteel stuurt hij samen met zijn vriendin en andere vrijwilligers het hoofkantoor in Berlijn aan, en gaat hun aandacht uit op het bevorderen van de democratie in Oost- Europa. Echter het principe blijft hetzelfde vreedzaam. En Loesje? Die blijft gewoon Loesje heten met dezelfde handtekening in ieder land waar je ook komt. Trots ben ik op al die Loesjes mensen in Europa. Wil je meer informatie kijk dan op www.loesje.nl Heb jij vroeger wel eens posters geplakt van Loesje?

