joke-001.jpg van voor naar links, Jo, Michel, Ton, Ad, Marie- Jose
Waarom een biografie?

Het besluit om een biografie te schrijven is geleidelijk aan ontstaan.

Het heeft zeker te maken met mijn jeugdjaren in het afgebroken gehucht Spaansneerbeek, ( 1964) behorende bij de gemeente Geleen. Aan dit gehucht bewaar ik warme herinneringen.

Op 29 april 1986 organiseerde Michel Pinxt, Jo Hamers en ik voor het eerst een reünie voor de oud inwoners van het gehucht.

Deze reünie kreeg een vervolg door het uitgeven van het fotoboek Spaans Neerbeek ”Een oud en voormalig gehucht onder Geleen” in 1989.

De auteurs hiervan zijn Mat en Jo Hamers en Michel Pinxt. Het boek werd in een oplage van 700 gedrukt, maar is helaas niet meer verkrijgbaar.

Wel is Spaansneerbeek virtueel te bezoeken op de website van mijn broer Michel.

In mijn biografie geef ik in woord en beeld weer mijn kinderjaren van het naoorlogse Spaans.

Voor wie schrijf ik?
Op de eerste plaats voor allen die mij het meest nabij staan.
Mijn vrouw Marijke en al onze kinderen.
Daarnaast voor mijn familieleden.
Echter vele lezers zullen ongetwijfeld hun eigen dorp of gehucht van die tijd op een of andere wijze in mijn verhalen terug kennen.
De boodschap die ik mee wil geven is : Wie zijn geschiedenis niet kent, kent zich zelf maar den dele.

Tussen denken en doen.

Een biografie willen schrijven is een. Een biografie schrijven is twee.

 

In het schrijven van een biografie gaat veel tijd en zoekwerk zitten.

 

 

Uren heb ik op de zolder achter mijn computer gezeten om te schrijven, te scannen en te ordenen. Daarnaast heb ik regelmatig gebruik gemaakt van internet.

 

Een valkuil die ik tegen kwam was het graven in oude foto’s en documenten. De verleiding was groot daar uren in te duiken.

 

Naar mate ik mijn verhalenbundel zag groeien, nam ook mijn schrijfplezier toe en dat was goed voor de motivatie.

 

 

Mijn biografie gaat over mijn leven tot op heden ( 60).

 

Van wege de overzichtelijkheid heb ik de verschillende levens fases opgesplitst in afzonderlijke delen.

 

Deel I kinder jaren in het gehucht Spaansneerbeek ( 1946 – 1961 )

Deel II  pre pubertijd, pubertijd en adolecentie ( 1961 – 1968 )

Deel III kloostertijd en het eerste vrijgezellen bestaan ( 1968 – 1972 )

Deel IV volwassenheid, huwelijk, kinderen (1972 -1983 )

Deel V  werk, vrijetijdsbesteding en herontdekking ( 1983 – 2006 )

Deel VI Met pensioen ( 2006 – ?

 

Geldrop,

Winters, 2004 – 2005 – 20006.      

