bewaarschool.jpg 

1950 – 1952 

Mijn eerste concrete herinnering is de voettocht naar de bewaarschool op 1 oktober 1950 te Neerbeek.

Onder toezicht van mijn zussen Jennie en Corrie word ik dagelijks mee naar school genomen.

Voor mijn kleine pootjes betekent dit twee uur lopen. 

Het schooltje is een oud rechthoekig gebouw met veel ramen en een lekkend platdak, en ligt aan het eind van de jongensspeelplaats van de grote school.

Zomers is het er bloedheet en wordt er veel buiten gespeeld.  

Mijn eerste juf is Roos, een lieve juf van ongeveer twintig jaar met donkerknotje en sproeten in haar gezicht.

Van mijn spraakzaamheid wordt zij echter gek.

Regelmatig zet zij met rood krijt een streep vanaf mijn neus tot mijn kin, hetgeen betekent dat mijn mond op slot zit. En warempel, ik geloof het, en ben stil. 

In het tweede jaar kom ik bij juf Toos in de klas, zij is de hoofdjuf.

Omdat ik de truck van het krijt inmiddels ken gaat juf Toos ingrijpender te werk en plakt regelmatig een pleister over mijn mond. Deze werkt zeer goed, en ik leer door mijn neus adem halen. 

Heerlijk vind ik het veelvuldig buiten spelen.

Zo herinner mij nog het paaseieren zoeken in een boerenwei tussen hoogstambomen op de Fattenberg in Neerbeek.

Mijn eigen gevlochten mandje van papierstrips vind ik verwonderd terug, gevuld met gekleurde eieren. Nooit geweten dat een kip kon toveren.

Tijdens dit jaar wordt ook de eerste schoolfoto gemaakt. Gezeten in een metaal miniatuur vliegtuigje wordt de vlucht voor het hek van het schoolplein vereeuwigd. 

Gebeurtenissen 1946 – 1952

 12 April 1945-1953, Harry Truman, president VS America. 

Het weer in 1947 is extreem. Het jaar begint met een van de strengste winters van de 20e eeuw.

28 oktober 1947 broer Ad  geboren.

9 februari 1949 broer Michiel geboren.

1948, Juliana wordt koningin der Nederlanden.

Zondag 25 juni 1950 : Noord-Korea valt zonder waarschuwing Zuid-Korea binnen.

Vrijdag 11 augustus 1950 : Boudewijn 1 wordt koning in België.

10 september 1950 : Voor het eerst wordt een voetbalwedstrijd via de tv uitgezonden, PSV – Eindhoven.

Zaterdag 21 oktober 1950 : Chinese troepen zijn Tibet binnengevallen.

April. 1951, Prins Bernard bezoekt Evita Peron in Argentinië.

12 mei 1951, de eerste waterstofbom, (H – bom) wordt tot ontploffing gebracht.

Dinsdag 17 juli 1951, Wim van Est, Nederlands wielrenner vliegt in de tour de France uit de bocht en valt in een diepe ravijn. Het is vlak voor de de Col d’Aubisque. Hij overleeft het, en zijn Pontiac horloge ook.

Zondag 7 oktober 1951. Het eerste weerbericht wordt  door het KNMI – meteoroloog op t.v. uitgezonden.

