1952-1960

jeugdopnames-20020122jp-078.jpg 

Al huilend trekt moeder mij een oktober de trappen op van de grote school St.Callistus.

Gisteren ben ik 6 geworden maar vanaf vandaag is het gedaan met de vrijheid van spreken in het openbaar.

Alles in de school oogt groot en hoog en er staat een bovenverdieping op.

De muren zijn beplakt met gelige geglazuurde tegels met daartussen een rood streepje.

In de gang zowel beneden als boven zijn er wel vijf w.c- en naast elkaar, allemaal voorzien van een witte koude porseleinen pot van Mosa uit Maastricht.

Ik vind die zelf getimmerde houten w.c. doos van mijn vader heel wat warmer aanvoelen aan mijn billen.

In de eerste klas wordt Juffrouw Bogman mijn baas.

Roos en Toos uit de bewaarschool zijn geschiedenis geworden.

Met het verlengstuk van haar arm, een taps toelopend blanke stok met een wit rubber dopje erop begint het aap, roos, zeef. leesplankkatholiek-1945.jpg

Dit verlengstuk gebruikt zij ook om je hardhandig op te vingers te tikken. Het duurt enige tijd alvorens mij het lukt in te schatten hoe snel ik haar voor moet zijn, maar de reacties van jongere zijn nu eenmaal sneller.

Mijn concentratie is echter minimaal, immers niet alles hoeft in hetzelfde tempo te verlopen.

Liever speel ik met mijn zakdoek in de hand clown uit het circus van Bever, dat in onze regio regelmatig optreedt.

Succes heb ik wel onder mijn klasgenoten.

Echter dompteur Bogman straft dit met haar stok roekeloos af.

Nee het zitten twee aan twee in een bruine bank met een leeg zwart bakelieten inktpotje met schuifje vind ik maar niks.Laat mij maar eieren rapen in de wei met Pasen.

Na het nodige overtrekken met potlood krijg ik na twee maanden mijn eerste kroontjes pen en wordt het inktpotje vanuit een grote maggiefles gevuld.

Het echte schrijven begint.

Natuurlijk realiseer ik mij nog niet dat leren schrijven zoveel gaat betekenen in mijn latere leven.

Immers het is de bron naast de gave van het woord jouw geschiedenis en al het andere moois en verdriet door te geven.Dus dat doe ik.

Mijn rijpingsperiode in klas een duurt echter twee jaar. Dit tot groot ongenoegen van mij en juf Bogman, maar we zijn aan elkaar verbonden en ik trek mijn conclusie er tegenaan te gaan.

Meester Bronnenberg wordt naast mijn vader de tweede man waarvan ik onderwijs krijg.

Niet dat ik het onderricht van mijn vader toen als onderwijs heb ervaren. Dit kwam pas veel later.

In klas drie mijn favoriet in verhalen vertellen.

Meester Kerkhof uit Schinnen.

Wat kan die man vertellen al rokend aan zijn sigaret.

Maar ook zijn zanglessen en volksliedjes zijn van hoog niveau.

Meester Bronnenberg kom ik in klas vier voor een half jaar weer tegen, daarna vertrekt hij en wordt opgevolgd door meester Mulkom.

Een ex klasgenoot Ton Verjans bericht me in 2006 via mail het volgende bericht over een schop die ik tegen de meester zijn been gaf.

Die schop herinner ik me nog als de dag van gisteren: ik zat op de voorste bank en het gebeurde vlak voor mijn neus. Ik was behoorlijk onder de indruk van je moed, die ongetwijfeld was gevoed door de pijn van de liniaal. Dat had ik zelf ook al eens meegemaakt. Jij bent daarna de klas uitgelopen en naar huis gerend.

Om even na vier uur ( ik moest het schoolbord uitvegen) stond jouw pa aan de deur van de klas.

Er zijn toen een paar stevige woorden ” gewisseld”. Het was in die tijd een uitzondering dat een pa het voor zijn kind opnam ten opzichte van de ” meester”. Klasse.

En dan komt meester Nijsten, alsof het zo moet zijn.

Naast juf Bogman mag ik ook met hem twee jaar in oorlog doorbrengen.

Wij botsen met regelmaat en ik word hardhandig de klas letterlijk uitgeschopt. Ook nu springt pa in, want hij zit in het schoolbestuur, maar hij laat zijn optreden nooit aan mij blijken. 

Bijbelse teksten als straf overschrijven gebeurt met regelmaat. De meeste ken ik nog uit mijn hoofd.

Tijdens het tweede jaar komt broer Ad als inhaler mij vergezellen en samen schrijven we solidair nog meer bijbelteksten.

Deze meester heeft ook vreemde gewoontes .

Hij krabt zich met regelmaat aan de binnennaden van zijn billen en doet dan vervolgens zijn hand onder zijn neus vrijven om te ruiken. Ik vraag mij af hoe vaak hij in de teil gaat?

De musical Reepelsteeltje ter gelegenheid van het jubileum van de hoofdmeester is echter een hoogtepunt. Ja hier is deze meester als acteur van het Limburgstoneel gezelschap goed in.

 Ad, Michiel en ik spelen alle drie een rol. rapport-klas-5.jpg rapport klas 5

En dan komt het afstuderen bij meester Cleofhas in klas zes.

Een heerlijke en eerlijke meester met zijn wijnvlek in het gezicht.

Wijs en stijlvol begeleidt hij ons op weg naar de volgende stap in ons leven.

Nee, geen Cito-toets, maar leren groentes verbouwen in de eigen schooltuintjes. Levenslessen meegeven over de oorlog en het verzet. Wij leren Limburg kennen met zijn klei en mergel.insecten_karton.jpg schoolplaat insecten

De vogels die broeden in de meidoorn haag, en waarom de Maretak alleen hier groeit en wij als enige provincie een Gouverneur hebben, en de rest van Nederland warm houden met onze kolen.

Kortom, die meester leert mij trots te zijn op de streek waar ik geboren ben.

Dank je wel meester voor zoveel uitstraling en passie. U heeft mij veel positieve bagage meegeven. 

Gebeurtenissen 1953 – 1960

1 Februari 1953. Watersnoodramp provincie Zeeland. 1836 mensen verdrinken. Tal van huizen worden verwoest en heel veel vee verdrinkt eveneens.

1953 – 1961. Dwinght Eisenhouwer is president van de V. S.

4 maart 1953. Dictator Stalin overlijdt in de Sovjet – Unie.

5 februari 1954, Ton Pinxt geboren.

1954. De negende elfstedentocht wordt verreden. Winnaar, Jeen van den Berg.

3 mei 1954. Jo Pinxt ontvangt de eerste communie.

mei 1955. Ad Pinxt ontvangt de eerste communie.

1955. Aanschaf van het eerste electrische kook – en bakfornuis ETNA  bij ons thuis.

mei 1956. Michel Pinxt ontvangt de eerste communie.

1956. Eerste Europees songvestival.

1956. Jo, Ad, en Michel Pinxt ontvangen het H. Vormsel van Mgr. Lemmens, bisschop van Limburg.

1956. De eerste electrische wasmachine ” Het Hoevertje ” wordt door mijn ouders aangeschaft. 

1956. De houten poepdoos van ons gezin wordt vervangen door een w.c. pot van de Mosa uit Maastricht. Voor het eerst zijn we aangesloten op het openbaar riool.

1956. Suez – crisis kanaal Egypte door president Nasser.

1956. Opstand Hongarije tegen Rusland. Het land wordt neergeslagen.

8 augustus 1956. Mijnramp in België. 260 mijnwerkers komen om.

6 oktober 1956. Oma  Agnes Pinxt – Thijssen overlijdt.

1 januari 1957. De AOW wordt ingevoerd.

1957. De film, The Bridge on The River Kwai komt uit.

4 oktober 1957. De eerste Russische kunstmaan Spoetnik wordt om de aarde gebracht.

1957. Nederland begint met de Deltawerken.

8 januari 1958. Jes Pinxt en Louis Nolle treden in het huwelijk.

1958. Jan  en Corrie Pinxt bezoeken de wereldtentoonstelling Expo te Brussel.

9 oktober 1958. Paus Pius XXII overlijdt.

28 oktober 1958. Paus Johannes XXIII vangt zijn pontivicaat aan.

11 december 1958. Het kabinet Drees III valt.

1958. De eerste DAF met het pientere pookje komt op de markt.

13 juni 1959. Het IV kabinet Drees treedt aan. Het is de langste formatie in de geschiedenis.

1959 – 1963. Kabinet De Quay. ( KVP )

10 maart 1959. Dalai Lama gaat in ballingschap. China vermoord 87.000 inwoners van Tibet en lijft het land in.

1959. In Slochteren te Groningen wordt 2200 miljard kub aardgas ondekt.

1959. De film Ben Hurr verschijnt op het witte doek.

1959. Fidel Castro grijpt de macht in Cuba.

1960. Radio Luxemburg zend in de middag voor het eerst Nederlandstalige muziek uit.

1960. Eerste Floriade te Rotterdam.

1960. Proces tegen Adolf Eichman in Israël.

1 maart 1960. Plechtige communie Jo en Ad Pinxt.

5 julie 1960. Maria Pinxt – Sanders overlijdt.

1 september 1960. Jo Pinxt naar het seminarie te Merkelbeek.

1960. Voor het eerst nemen vrouwen deel aan de olympische schaatskampioenschappen.

23 december 1960. Het kabinet De Quay I valt.

   

