bakker.jpg  het brood wordt de oven in geschoten

De wekelijks zeven broden worden gekneed in het wit emaillen kinderbadje door moeder.

Met haar stevige knuisten beukt zij in op het deeg. Voorzichtig mag ik melk, eieren en het lauw opgeloste gistpapje toevoegen.

Het meel wordt in grote bruine zakken betrokken van de plaatselijk bakker.

De lege zakken gebruiken we nadien om het ontbijt in mee te nemen naar school.

Zodra het deeg een stevige bal vormt wordt dit ingebonden in een  blauw geblokte theedoek.

Al proevend sjouw ik deze knapzak mee naar de bakkerij gelegen vlak bij onze school. Het is een half uur gaans alvorens ik om acht uur al gistend in mijn buik, bij de bakker arriveer. 

De geuren in de bakkerij zijn hemels.

Met bewondering aanschouw ik hoe de knechten met hun witte mutsen en blauwe sloof met vaardigheid de zwarte iets geroeste blikken met een ovenschieter lanceren. 

Om halfeen staat paard en wagen bij ons huis om het bruine eindresultaat van moeder af te leveren.Uiteraard tegen bakbetaling of uitstel van credit via het bakkersboekje. 

Als kind ben ik helemaal niet gek op dit baksel.

Daarnaast doet het harder wordend brood naar mate de week vordert steeds meer een aanslag op je kiezen en tanden. Nee geef mij maar het witbrood van de bakker zelf. 

Het aansnijden vindt plaats met veel ceremonieel.

Moeder klemt het brood tussen haar borsten, met het broodmes wordt er een kruisje opgezet ter zegening.

Vervolgens glijdt het mes langzaam richting haar bemeten borsten.

Telkens als ik dit zie, vraag ik mij af.

Wanneer moet ik de dokter halen ? 

Nooit dus, dit komt door de zegeningen.   

 

  

