laumen.jpg

Bij de boerderij aan de overkant van ons huis staat een donkerbruine vuren houten geteerde lantaarnpaal met ijzeren bovenframe en daaronder een melkglas wit lampenkapje met peer.

Doormiddel van twee draden met een diameter zo groot als breigaren, krijgt ons huis beschermd door twee wit porseleinen isolators hier door stroom.

De draden, hebben behalve dat ze van koper zijn, niets bijzonders.

Pas in de avond als ik door het slaapkamerraam naar buiten kijk beginnen die draden te leven.

spaans-6.jpg

In de lente zijn ze tijdens het ochtendgloren en de schemering bevolkt met zwaluwen en mussen. Er wordt druk gekwetterd over de plannen of het verloop van de dag.

Tijdens de herfst zitten alle zwaluwen als kloosterlingen naast elkaar, om vervolgens in processie naar warmere oorden te vertrekken.

In de winter zijn de draden door de sneeuw wollig en doet het melkwitte licht in de avond de straat een sprookjesachtige sfeer geven.

Tijdens de zomeravonden is het onder de lamp een liefdesorgie van muggen die elkaar het hof maken.Voor de zwaluwen betekent dit een gratis maal.

Vrijende paartjes zie ik nooit onder de lamp. Dit komt door de nieuwsgierige boerin die er pal onder woont.

Kussen onder het licht is ook niet nodig, daarvoor zijn er immers genoeg steegjes en achterommetjes.

Eenmaal per jaar wordt de paal door een man beklommen met stijgijzers, een echte paalklimmer.

Het is een fascinerend gezicht, want zo vaak kom ik niet in een circus.

Later begrijp ik dat de man zijn werk doet en ons huis van stroom voorziet.

De draden die binnen mijn handbereik liggen raak ik nooit aan. Vandaar dat ik leef. Er gaat immers stroom doorheen.

Nooit heb ik iets zien stromen.

Voor mij het eerste wonder in mijn leven.

