kerststal.jpg

Zover ik mij herinner is nog nooit een baby in het huis van Oranje twaalf dagen na de bevalling door drie koningen bezocht.

Waarschijnlijk hadden die twee blanke en de negerkoning, Caspar, Balthasar en Melchior al een Tom Tom op hun kamelen en moet die ster ongetwijfeld een navigatie satelliet geweest zijn.

Als cadeaus krijgt het kind, wierook, mirre en goud.

Jesus, het kan niet op.

Waarom geen gelijkheid in dit herdersveld en krijgt die baby geen rammelaar gemaakt van kokosnoten gevuld met woestijnkiezeltjes?

Waarom geen oasewater om zijn darmpjes tot rust te brengen ? En waarom geen papyrus papier om zijn billetjes mee in te pakken ?

Maar al die vragen ten spijt, ook in ons gezin wordt onder de vijf jongeren driekoningen gevierd en willen wij allen voor even proeven aan macht.

Moeder bakt een bladerdeegtaart. Daar wordt een droge tuinboon in verstopt, het symbool van vruchtbaarheid, waarschijnlijk door de kiemkracht in het vroege voorjaar.

Uiteraard wordt er naar het baksel dat op tafel komt door een ieder gelonkt, om te kijken of er niet een kleine oneffenheid te bespeuren valt, die de plaats van de verborgen schat verraadt.

En als die droge melige tuinboon net tussen jouw tanden belandt ben jij vandaag koning of koningin.

De eerlijkheid gebiedt dat de kans om koning te worden viermaal groter is dan koningin. Immers we zijn met vier broertjes en een zusje.

Daarnaast is er voor drie vorsten in ons gezin financieel geen ruimte.

Het koningschap kent als minderjarige ook zijn beperkingen. Moeder blijft regentes.

De kroon is middels eigen nijverheid de voorgaande dag tot stand gekomen uit een kartonnendoos, en gekleurd met geel potlood. 

De koningsmantel, bestaat uit een smirna loper van de eettafel uit onze kamer , loodzwaar en bijeen gehouden door een uit de kluiten gewassen luierspeld.

De mattenklopper is het machtssymbool. Soepel en buigzaam.

Natuurlijk zitten ook wij aan den dis, dit is de uitschuiftafel in de woonkamer. 

Normaal doen we dit iedere dag met ons twaalven aan de keukentafel en is het meer aanschuiven.

Zijne Hoogheid mag vandaag op de plek van moeder zitten aan het hoofd van de tafel. Ook die hierarchie voegt iets toe aan je status zonder dat het een cent kost.  

Het meergangen diner dat de vorst vooraf beperkt heeft mogen bespreken met de regentes, bestaat meestal  uit restverwerking van voorgaande dag.

In mijn situatie op maandag.

Kippensoep, gebakken aardappels, appelmoes en gekochte pudding, nu zonder vellen.

Tot slot mag ik als koning op verzoek aan de regentes met mijn hofhouding een uur later naar bed.  

In mijn latere leven ben ik nooit koning willen worden.

Tot op heden maak ik zelf uit hoe laat ik ga slapen. 

