hoorspel.jpg

Ik weet niet of ze nog bestaan op de radio.

In september 1954 wordt op zondagavond om 20.00 uur via de AVRO het detective hoorspel Paul Vlaanderen en het Lawrence mysterie uitgezonden bestaand uit twintig delen.

Als ik samen met mijn twee jongere broers naar bed ga en beide slapen roept Moeke me naar beneden en mag ik gekluisterd in mijn flanel gestreepte pyjama luisteren.

Van de inhoud van het stuk weet ik niets meer, wel van de nagebootste geluiden.

Het lopen over een kiezelpad gebeurt door stappen in een houten bak gevuld met kiezelstenen. En ja, het is het kiezelpad naast ons huis.

De gierende wind wordt veroorzaakt door een houten draaitrommel, bespannen met bruin scheepslinnen dat al draaiend schuurt langs de houten latten.Samen met de wind in onze schoorsteen is het een echte herfststorm.

Onweer wordt veroorzaakt door een dun gewalste ijzeren plaat tussen twee handen heen en weer te wapperen. En warempel de bliksem slaat in onze radio, maar wij hebben gelukkig gezegende palmtakjes.

Het paarden getrappel komt tot stand door twee halve kokosnoten om beurten op tafel te zetten, precies de Belgische knol van boer Vrancken bij ons naast. Moet het een renpaard zijn van Heerboer Peters dan laat je beide helften licht en snel op tafel komen.

Alleen de zon kunnen ze niet na doen, daarvoor moet je naar buiten de volgende ochtend.

In de vastentijd is op woensdagavond vanaf Aswoensdag de vastenpreek. Ook die mag ik via de zelfde omweg beluisteren.

Achtergrondgeluiden zijn tijdens die preken niet nodig. De sprekende pater uit Schin op Geul heeft uit zich zelf al volume genoeg tussen goed en kwaad.

Na afloop probeer ik diep onder de indruk te slapen en overdenk mijn zonden van vandaag.

Ja de hoorspelen van die pater zijn me bij gebleven. Zijn stem deed me constant zweven tussen hemel, vagevuur en hel.

Beide type hoorspelen hebben later de basis voor het amateurtoneel gelegd, maar ook de scheiding met de R.K kerk.

Geef mij maar liever een blijspel.

