kippensoep2.jpg Morgen wordt Marijke 54 en moet er voor de innerlijke mens van de gasten gezorgd worden.

Dus voor een ieder een kop echte kippensoep.

Denk daar niet lichtvaardig over. Als je deze soep goed wilt maken, neem je daar de tijd voor.

Op de markt vandaag voor € 2 een soepkip gekocht. Deze moeder kip is twee jaar oud, heeft gerijpd vlees en is taai. Minimaal laat ik deze kip opgezet in koud water, acht uur op een laag vlammetjes trekken. Alle aroma’s komen dan los.

Vanavond zet ik de pan buiten, want het is koud. Zo kan het vet stollen en kan ik morgen vroeg een ontvette soep verder afwerken met beetgare ringetjes prei, stukjes wortel en courgettes in blokjes.

Ja het wordt echt een verjaardagssoep.

De soep is inmiddels 3 uur aan het trekken. In het eethuis Ringo tijdens de Telegraaf lezend vandaag zie ik zeefdrukken van Toon Hermans staan. Een aantal ken van eerder. Maar de prijzen zijn niet des Toons.

toon-hermans.jpg € 795 voor een zeefdruk met een oplage van 99 stuks zijn toch niet weggelegd voor de gemiddelde Sien en Sjang uit Sittard.

Toon en Rietje, over jullie graf heen wordt geoogst.

Ik kies voor een alternatief. Toon ik schilder het heuvellandschap in olieverf binnen mijn eigen mogelijkheden na. Zo zit er iets van jouw en mijn jeugd in, armoedde en de streek waar we beide onze jeugdjaren door brachten.toon-hermans_heuvelland_l.jpg

Kom ik beneden en zet de t.v. aan en zie toevallig een heel programma over jouw gezongen door anderen. Ontroerend dat zeker.

Maar waarschijnlijk brengt de engel Gabriël uit de hemel ons even samen over de prijzen van die zeefdrukken.

Gabriël zegt. Menneke doe hubs geliek € 150 zouw ouch kennen, want Toon is geine van Gogh.

En zo is dat, Toon was caberetier.

Inmiddels is het 23.00 uur. Heb net de soep buiten gezet voor afkoeling.

