onnozele-kinderendec28.jpg

Gisteren heb ik door de drukte in huis niet geschreven.

Maar 28 december  is de gedenkdag van deze kinderen, maar ook de verjaardag van Marijke, mijn vrouw en ons buurmeisje Nina, die tijdelijk samen met haar ouders voor een jaar in Amerika wonen.

Voor de gene die het woord onnozel, onnozel vinden, hier een kleine geschiedschrijving.

Koning Herodes liet nadat hij “ koning Jesus” in het jaar 0 niet kon vinden alle eerst geboren zonen letterlijk met zwaard huis aan huis afslachten.

Dit moet overzichtelijk geweest zijn voor een dorp als Betlehem. Vergelijk het maar met het Friese Betlehiem van de elf steden tocht.

Het woord onnozel staat voor onschuldig.

Tijdens mijn kloosternoviciaat was het een traditie dat de jongste monnik die dag alles voor het zeggen had. Als 18 jarige verving ik mijn prior, (eerste) en mocht ik voor mijn mede leeftijdsgenoten allerlei privé-legers uitvaardigen. Niet dat deze wereldwijd waren, maar toch het had iets.

Boter op het brood in plaats van reuzelvet en belegd met vlees of kaas. Mogen praten tijdens het eten. En tijdens de recreaties in de middag en avond een glaasje Martini, bier of rode wijn.

Verder mocht de kerktoren beklommen worden en hielden we kloostercel aan kloostercel een soort Sint Maarten langs alle oudere broeders en paters.

De gift bestond veelal uit sigaren en chocolade, maar dat was vooral bij de paters. De broeders hadden net als het gewone volk in Betlehem weinig te makken.

Nadien begon in de recreatieruimte de onderlinge ruilbeurs. Ik koos voor de dikke bolknakkers van Hofnar en zong daar mijn novicen jaar mee uit, en ja de ander hield meer van melk of puur.

Maar terug naar Marijkes verjaardag. Samen met haar vriendin ( voor haar) Anthon en Thrirza het horescoopboek doorgenomen. Lachen, gieren, brullen. De helft klopt en de andere helft niet. Meestal klopt het gedeelte van je partner en dat is lekker veilig voor je zelf.

Aan het eind zeggen we allemaal het is maar een horescoop, zodat we veilig 2007 in kunnen gaan.

