geboorte-lla-kay-008.jpg Hier onze kleindochter Lola – Kay gefotografeerd op 14 februari 2007, Valenteinsdag, voor het eerst op het web.

Als alles goed blijft gaan word ik begin maart opa. Ik schrijf het met een vraagteken. Natuurlijk hoop ik dat het goed blijft gaan, maar ik realiseer mij ook uit het verleden van een vriend en mijn ex- werk dat het soms fout kan gaan.

Niet alles in het leven laat zich sturen.

Bovendien is mijn glas met 60 jaar voor drie kwart leeg maar je weet nooit als ik honderd haal. Immers de optimisten overleven, al is hun levensstijl in de schaal van de voedingsschijf niet altijd even bemoedigend.

Toch kijk ook ik vooruit op de nieuwe rol in mijn leven. Onwennig dat wel, immers opa klinkt zo oud en dat laatste  wil ik nog niet zijn. 

Echter de eerlijkheid gebied een gems ben ik ook niet meer. En bergen kan ik ook niet meer verzetten, maar toch.

Ook vraag ik me af wat van een soort opa ik wil zijn en hoe de praktijk zal verlopen.

Immers vanuit de opvoeding van onze kinderen hadden Piekie en ik ook een  beeld hoe het allemaal zou moeten verlopen. De praktijk zet je echter met beide voeten op de grond.

Het spreekwoord van vroeger. “Elk huisje heeft zijn kruisje” gaat voor ons allen op. 

Opa Pinxt zij altijd toen wij groter werden: ” Kleine kinderen, kleine zorgen. Grote kinderen, grote zorgen”. Ook dat bleek waar te zijn.

Nee, pestimistich ben ik niet.

Ik hoop mijn kleinkind en die er nog volgen de liefde bij te brengen van het taartjes bakken in de zandbak, het bekijken van een vogelnestje in een haag. Het zoeken naar padden en kikkers in sloot en vijver. Het Kievitsnest laten zien, maar er wel van af blijven. Poepen langs de sloot en je billen niet afvegen met brandnetels maar met gras. 

De gevaren ze bij brengen wat niet en wel kan. Het bos in en hutten bouwen. Samen bij een tent aan een kampvuur zitten en spannende verhalen te vertellen.

En als zij het leuk vinden, samen koken en kunnen zeggen. Die kwaliteiten heb jij mee gekregen van jullie pap, opa en overgrootmoeder uit Limburg, die was kok bij rechter Jaspar te Maastricht.

Prachtig toch als je zo voort leeft in degene die na je komen.

