gedichten.jpg In 1984 – 1985 pendelde ik in het weekend met de trein op en neer tussen Eindhoven en Olst te Overijssel. Tijdends de reis schreef korte gedichtjes.

Sommige zijn gedateerd, andere blijven actueel. Zo maar een greep

Maan

 maan-2.jpg

De trein rolt Eindhoven rumoerig uit. De maan glijdt zachtjes voor me uit. Na drie uur kom ik in Olst dan aan, en zie dat de maan is mee gegaan.

Pausbezoek

paus.jpg Nederland met je honderdduizend werklozen. Je laat de Paus voor fl. 10 miljoen nu komen.

Misschien is het een Jezus gebaar, die tien miljoen te delen met elkaar. Zodat het wonder van het brood voor 10 gulden bij die 100.000 mensen kan komen.

Foto

 familie-foto-ouders.jpg Sommige families en dat is naar, blijven alleen op een foto bij elkaar.  

Roermond

 roermond-anno-1700-resized.jpg Aan de Roer gaan we uit elkaar.

Een traan rolt uit je zevenjarig oog vandaan. De trein vertrekt, je ziet het niet. Ook ik als vader heb verdriet.

Vaart

 ruimtevaart.jpg Uitvaart, ruimtevaart en bedevaart. Alle drie kennen hun eigen vaart.

Baas in eigen buik

 dolle-mina.jpg Wie echt denkt dat dit kan, overschat zijn leven ben ik bang.

Student

 student-3.jpg Zes muren, vier aan de zijkant, een onder een boven. Twintig vierkante meter voor 200 gulden  in de maand is toch wel bekrompen wonen.

Kruisraket

 kruisraket.jpg De kern van het besluit lag bij het kabinet.

Op 1 juli door Lubbers uiteen gezet. Waarschijnlijk heeft het kruis bij de raket.

Het CDA op de verkeerde kruisbalk gezet.

Verdriet

 verdriet.jpg Voor vele mensen ligt verdriet ver weg. En toch staat ” ver” er pal naast.  

Sex

 sex-3.jpg Met mijn ex, doe ik allang niet meer aan sex. Maar wat moet ik met mijn sex, zonder een ex?

 Kluizenaar

 kluizenaar.jpg Doet nooit tegen iemand naar, anders was hij geen kluizenaar.

Ei

 ei-3.jpg Een ei is een ei, zegt de boer, en pakt het grootste.

Netelig

 brandnetel.jpg Je voelt dat je plotseling poepen moet. Links het gras en rechts een bloem. Je veegt de billen af met gras, maar voelt dat het een netel was.

Verstandelijk beperkt

 geestelijk-gehandicapt.jpg Voor mij twee moeilijke woorden. Beide heb ik niet gemaakt. Maar zal ze mijn leven lang moeten horen.

Atoombom

 atoombom.jpg Wetenschappelijk is het knap dat de mens in staat is de aarde te vernietigen. Menselijk is het knap waardeloos als de wetenschap dit zou doen.

Religie

 nepal_stupa.jpg Celibaat het niet, het schaadt ook niet.

Democratie

 democratie-groot.jpg Een keer in de vier jaar een hokje rood maken betekent nog geen democratie.

Kontrast

 gras-3.jpg Na je dood word je bot of as, maar op beide groeit weer gras.

Fietsen

 fietsen.jpg Naar het werk fiets ik alleen, veel groen en vogels zie ik om me heen. Ik mijmer zachtjes voor me uit en groet de buurman die naar me fluit.

Maastricht

 maastricht-1.jpg Gelegen aan de Maas en heel erg oud. Het is niet voor niets dat ik van je houd. De bakermat van mijn bestaan, komt lekker uit jouw buik vandaan.

Laatste trein

 trein.jpg Dames en Heren, of u staat of zit. Dit is het einde van de rit.  

Wijsheid

 boeken.jpg Wie leest, leert veel. Wie goed kijkt,  leert meer.

Milieu  

milieu-2.jpg In mei leggen lang niet alle vogels weer een ei. En ook de koekkoek en de spriet die leggen in juni niet.

Welzijnswerk

 welzijnswerker.jpg Zijn zij, wel, wel in hun werk?

Soldaten in opleiding

 soldaten.jpg Vrijdagavond. Op weg naar huis, uitbundig en luidruchtig. Bierblikjes vormen een peramide voor het raam.

Zondagavond. Balend zitten zij bij elkaar. Het weekend is te vlug  gegaan. In Vught komen de genie jongens aan, en denken waren die bierblikjes maar weer voor het raam.

Dodenherdenking

 dodenherdenking.jpg Wat doet het goed, dat ondanks tijd en kapitaal. De ijzeren trein, als ode aan de doden, om acht uur in de avond twee minuten stil blijft staan.

Boezems

limburg.jpgGeboren tussen de boezems van het Limburgse land, maar de temperatuur was er behaaglijk.

