astraraket.jpg

Niet gedacht dat ik met mijn 60 jaar een ruimte avontuur zou beleven. Toch is dit een leeftijd waarin een mens kan beginnen aan zijn derde jeugd. Dit doe ik dan ook.

Het begint allemaal in Space Expo te Noordwijk. Om negen uur trek ik mijn werkoveral van ESA aan.

Op naar de Columbus module voor technisch onderzoek.

columbus1.jpg

Als dit afgerond is wordt een werkbezoek gebracht aan het naast gelegen ESA ( European Space Agency) ESTEC.
In dit centrum vinden alle technische onderzoeken en ontwikkelingen plaats voor de Europese ruimte vaart.

Denk aan de navigatie als de TomTom, weersatalieten. Maar ook nieuwe ontwikkelingen als fileberekening en het smelten van de poolijskappen wordt gevolgd en gemeten.

De beveiliging is streng. Paspoort afgeven en ter plekke wordt een toegangspasje vervaardigd voor een eenmalig bezoek.

Voor het eerst zie ik het marslandschap en het marswagentje rijden.marswagentje.jpg

Terug in Space Expo wacht mij een harde landing met de Russiche Spoetnik.

Bedolven onder het zand verlaat ik de zwart geblakerde bol uit 1957 van Joeri Gagarin waarvan een hittetegel bij terugkeer in de dampkring beschadigd is.

spoetnik1_nasa.jpg

Het is tijd voor de lancering.

motor-ariaaneraket.jpg

Staande naast de motoren van de Ariane 5 raket inspecteer ik alle leidingen.
Echter niet voor lang, het aftellen begint. Met een oorverdovend lawaai spugen de drie motoren vuur en ben ik in een nevel van rook gehuld.

Terug in de neus van de Columbusmodule, ga ik verder met mijn wetenschappelijk onderzoek.

Het betreft de ontwikkeling van een opvouwbare lichtgewicht brug om kraterlandschappen mee te overbruggen.

Ik kom er nog niet uit en besluit eerst Neil Amstrong die met zijn Apollo XI in 1969 op de maan geland is, te gaan raadplegen.

ruimtepak-3.jpg

Het aantrekken van het ruimtepak vraagt om veel behendigheid en ondersteuning. Drie personen staan me bij.

Eerst krijg ik een warmte vest aan. Hierna word ik zittend door twee personen in het pak gehezen.
Vanonder mijn kruis wordt het pak dicht geritst, waarbij het gevoel ontstaat dat ik steeds meer met een hogere stem ga spreken.

Via drukknoppen wordt het voorstuk bij mijn edele delen aangebracht voor het geval dat je nodig moet met daarachter een zeer absorberende pamper.

Mijn schoenmaat verandert van 42 naar 60. Dit geldt ook voor maat handschoenen.

ruimtepak-1.jpg

De vierkante rugzak met daarin de zuurstofcilinders, centrale verwarming en de vochtregulatie doen mij lichtelijk achterover dijnen.

Via slangen die uit de rugzak komen word ik op mijn buik daar aangekoppeld. Hiermee is de navelstreng gelegd.

Als laatste wordt de helm met schroefkoppeling op mijn hoofd gezet.

Klaar voor de lancering.

Met ondersteuning van het grondpersoneel ga ik naar het maanlandschap, om even later oog in oog te staan met Neil Amstrong.

maanlanding1.jpg

Na de NASA- ESA groet, wisselen we geschenken uit. Neil krijgt van mij een setje klompjes van Delfsblauw en ik een maansteenballetje.

Tussen al die grote stenen en kraters vind ik dit maar een iel cadeautje.

Ik daag hem uit voor een partijtje voetbal met die steen, zie je het voor je? De eerste voetbalwedstrijd op de maan,zonder publiek en rellen.

Wie wint, mag de vlag van zijn land handhaven of vervangen. amstrong-2.jpg

Aangezien vele Amerikanen denken dat zij altijd winnen gaat hij direct accoord.

Ik leg het gekregen maansteenballetje tactisch a la de training van de Generaal Michels tussen onze schoenen en het aftellen vanaf de aarde begint. Bij sero is de aftrap.

Nail wint de aftrap, maar de zwaarte kracht van de aarde is hij niet meer gewend en schiet de bal de ruimte in.

Einde wedstrijd. Vanaf heden staat rimploos, rood,wit, en blauw op de maan.

nederlandsevlag.gif

Al deze avonturen kwamen tot stand door het maken van een promotiefilm voor 200.000 VWO leerlingen 1 tot en met 3 in Nederland.

Mijn bijdrage als actuur is professor Aalwijk.

Met dank aan de gehele flimcrew.

