metro.jpg
Zes dagen met de metro naar alle denkbare hoeken van Berlijn, maar wel elke dag met een vooraf uitgezet plan.rusichmonument.jpg
Uren lopen, cultuur snuiven en geschiedenis beleven. De stilte ervaren in uitgestrekte parken met pompeuze kastelen en de kilte van een concentratiekamp.
Mensen kijken, mondane en zoekende tussen het afval bij het Metrostation.
straulou-allee.jpg
Een boete oplopen van € 40 omdat je als dorpsmens vergeet bij de metro je kaartje af te stempelen en probeert als tourist de Berlijnse beer van je af te schudden, te vergeefs.

Beseffen dat je van dit bedrag heerlijk had kunnen eten, en je de frustratie gaat verdrinken in een retrocafe, hetgeen je weer leert ook deze ervaring te relativeren.
mannen-in-water.jpg

Staande aan het resterend 1,3 km gedeelte van de scheidingsmuur, ook wel East Side Gallery genoemd lopend door de wijk Friedrichshain, dat 118 internationale kunstenaars in 1990 in opdracht van de stad aan de oostzijde met graffti bespoten sta ik stil.

Ik zie de kus tussen de Oost- Duitse leider Erick Honecker en de leider van Rusland Leonid Brezjnev. Het is en blijft een Judas kus. brezjnev.jpg

De Trabant, die lijkt op ons toenmalig eerste Dafje personen auto geeft iets herkenbaars. Beide hebben het echter niet overleefd. trabant.jpg

Hoewel het niet mag, probeer ook ik een steentje van de muur mee te pikken. Echter het beton geeft geen krimp.

En aan het eind van de dag ben ik blij terug te zijn bij mijn zoon en schoondochter waar huiselijke warmte wacht en je samen boomt over alles en nog wat tot diep in de nacht.
station_eindhoven_2005.jpg
In de vroege ochtend kom in Eindhoven om 5.45 uur aan met Eurolinesbus na een gebroken nacht met een slapende Poolse homo jongen ongemerkt tegen je schouder aanleunend, die blij zijn vriend ontmoet.
Was het de geur van mijn Hugo Boss dat hem aantrok of de veiligheid van ons gesprek in de nacht?

Eindhoven lopend verlaten, omdat de treinen nog slapen.

Na 1,5 uur gaans met trekkoffer in Geldrop, op Papenvoort arriveert en vermoeid het bed in duikt.

Ja, Berlijn, ik heb je beleefd, maar het ook even gehad.

