De drukte van Berlijn vandaag ontvlucht. Op naar Postdam een uur ongeveer met de metro.
sanssouci-1.jpg
Het park Sanssouci met zijn 287 ha is werkelijk een groene long, het oogt statig als speels. Uren heb ik hier rond gedwaald, vallend van de ene verbazing in de anderen.

Schloss Sanssouci is mijn aankomst punt. Nee ik ben niet naar binnen gegaan, immers dan had ik minimaal twee dagen hier moeten vertoeven. Echter alles oogt zo pompeus en overtreffend.

Na de tich trappen afgelegd te hebben wandel ik verder het park in, jammer is dat de talrijke stenenbeelden ingepakt staan in houten kisten ter bescherming tegen de vorst.

Ondanks dat blijft er genoeg te zien. Een hollandse molen op een plek waar je deze niet verwacht. Het Hollandisches Viertal, kneuterige huisjes en straatjes gebouwd tussen 1733 – 1742 bedoeld voor Hollandse arbeiders.

De Botanische tuin van de universiteit van Postdam.

Het overweldigend Neus Palais met zijn honderden standbeelden. Even gaan staan voor de hoofdingang van het palijs en uitkijken over de kilometers lange oprijlaan met aan de horizon de obelisk.
neuespalais-1.jpg
Ja Frederik de Grote, moet zich wel groots gevoeld hebben als hij aan de horizon zijn gasten in koets als stipjes uit de verte zag aankomen.

Na een vorstelijke lunch met goed glas wijn vervolg ik mijn parktocht.park-sanssouci-3.jpg Als afsluiting een bezoek aan de Romaanse kerk aan de rand van het park. Het is inmiddels 16.30, tijd om terug te reizen.

