Het beschrijven van deze voormalige DDR wijk mag niet in mijn reisverslag ontbreken. Immers van hieruit ondernam ik daaglijks met de S-baan mijn Berlijnsavontuur.
alianz-treptower.jpg
Het is ook de wijk waar Stella en Doeko wonen, uitkijkend op de hoge Allianz.woningen-treptower.jpg Zij wonen aan de rivier De Spree en kijken staande voor de ingang uit op de moleculenman in de rivier.moleculeman-400px.jpg

Hun flat ligt vier hoog, een lift is er niet en ik heb acht verdiepingen aan trappen te nemen. Het gebouw zelf dateert uit de tijd van de DDR. Stevig gebouwd met robuste muren maar wel aan een opknapbeurt toe. Voor de wendung woonde hier partijfunctionarissen, deze waren veelal bevoorrecht qua wonen.
blick_durch_bruecke-treptower.jpg
Lopend over de brug bereik ik links het metrostation. treptower-station.jpgDeze S baan dateert uit de voormalige DDR en heeft na de bouw van de muur een noodlijdend bestaan gekend omdat geen West Berlijner er nog gebruik van wilde maken.metro.jpg

Na de val van de muur is de lijn opnieuw leven ingeblazen en functioneert de ring om Berlijn weer optimaal. Lopend langs de Spree bereik ik een der grootste overdekte rommelmarkten van Berlijn. Vooral veel Turken bedrijven hier hun handel.

Verder zuidwaarts staat de verlaten wachttoren, de muur die hier langs liep is verdwenen al staat een eindje verderop hier nog wel een reststant van.
wachttoren.jpg berlijnse-muur-4.gif
Lopend langs het station zuidwaarts kom ik uit bij het treptowerpark. Er staan hier veel plantanen. Het park is in de 19de eeuw aangelegd als recreatiegebied voor Berlijnse arbeiders en is nu in zomer een geliefde pick-nick plaats.

In het park bevindt zich het enorme Sowjetstisches Ehrenmail. In april 1945 werden hier 5000 russische soldaten begraven die omkwamen bij de slag om Berlijn.sowjetischesehrenmal2.jpg trestdetail.jpg trepingangdetail1.jpg

Achter de massagraven staat een 12 m hoog bronzenbeeld van een Russich soldaat met een kind op de arm en in zijn andere hand een zwaard, waarmee hij een hakenkruis heeft vernield.
tmoedertje.jpg trepingang.jpg
Aan de oostkant van de wijk bevindt zich de oude brug over de Spree.berlijn.jpg

