wim_en_paul29102005.jpg

Ik kom in beide zaken vandaag achter elkaar vier maal met een gevuld winkelwagentje. Nog nooit is mij in beide zaken zo vaak een prettig weekend toegewenst en stempelt C1000 bij elk tientje besteding mijn aanwezigheid af. Misschien denken zij dat ik een Misterie gaster ben.

De werkelijkheid is dat ik samen met Thirza de volgende week gedurende 10 dagen voor 40 personen uit Oost- Europa ga koken.

Ik begrijp de vriendelijkheid van beide bedrijfsleiders, beide worden immers op weekomzet afgerekend.

Korting bieden beide niet, maar daarvoor zijn ze dan ook zetbaas en mogen niet creatief zijn. Wat een baan.

Ondanks dat zijn er wel verschillen te zien.

De bedrijfsleider van de Aldi heeft iets weg van de huisarts van vroeger, hij is in witte jas gehuld. Hij wijst waar alles staat maar daarmee houdt de vergelijking op, immers hij moet ondanks zijn witte jas de winkel mee bevoorraden.

Die van C1000 in pak, zegt ervoor te zorgen dat woensdag alle boodschappen “mogelijk” ingepakt klaar staan. “Mogelijk” roept ook vraagtekens op. In ieder geval zal ik de 120 eieren stuk voor stuk controlen.

Klagen doe ik niet, want ik had het ook via “Albert” thuis kunnen laten bezorgen maar daar hangt een prijskaartje aan.

Bovendien kunnen dan de meeste mensen uit Oost- Europa van wege de prijs thuis blijven.

Buiten gekomen bij beide zaken zie ik een foto van mijn ex- directeur Wim Thuis aan het hout genageld op een verkiezingsbord net onder de SP, hij is CDA kandidaat voor de staten verkiezing in maart voor Noord- Brabrant.

Een sympathiek mens, maar niet mijn kleur. Ondanks dat hebben we veel gemeen qua verleden in woonplaats en religieuze vorming.

Ik zie overeenkomsten in religie en bedrijfsvoering. Wie als katholiek opgevoed is kent God de Heilige Geest, God de Vader en God de Zoon. Alle drie zijn zij verschillend, maar samen vormen zij toch een God.

Dit wonder kan ik redelijk verklaren. God de Heilige geest bedacht alles, en liet een mannelijke duif in het gedaante van een mannelijke engel tussen Maria haar schoot neerdalen.

God de Vader bleef daarna rustig negen maanden wachten op Jezus. Daar komt ook de opmerking vandaan, Jezus wat duurt dat lang.

De bond tegen het vloeken heeft het dan ook helemaal mis met hun reclame op de NS stations, maar dit ter zijde.

Jezus was de pineut op 34 jarige leeftijd, een wereld hervormer die zich afzette tegen zijn buiten echtelijke vader en zijn schoonvader in de hemel. Toch bleef hij net als ieder kind solidair aan zijn ouders.

De timmerman Jozef op aarde bleef echter zich zelf en heeft het kind alles uitgelegd.

Ooit was “onze vader”, ook timmerman, maar niet die van het gebed, kandidaat voor de staten van de KVP in Limburg.

Dat wij onze vader zo noemde, had simpel te maken met het gegeven dat hij en mijn moeder tien kinderen hadden. “mijn vader” klinkt dan toch wel bezitterig.

Onze vader werd niet in de staten gekozen, gelukkig.

Hij bleef voorzitter van de regionale Katholieke Arbeiders Bond, (KAB) maar heeft mij ondanks dat ik voorzitter was van een andere rood gekleurde ABVA-KABO wel altijd vechtlust mee gegeven.

Wij waren verschillend in visie, konden felle discussies aan gaan maar hebben elkaar altijd gerespecteerd.

Maar nu terug naar Wim Thuis over bedrijfsvoering.

Ook hij heeft geinspireerd naar het hemels voorbeeld geleidelijk aan een drie eenheidsformule bedacht. Modern management noem ik dit niet. Het is eerder een noodverband.

God Wim, God Henrie en God Jaap, allen drie verschillend maar samen vormen zij een directie, maar wel met een salaris.

Toch valt er wellicht voor Wim Thuis vanuit zijn en mijn achtergrond in deze vasten tijd door donatie voor mijn doelgroep uit Oost Europa nog aflaten te verdienen.

Mijn rekeningnummer kun je via de financiele administratie zo achterhalen.

Immers wat gij voor de geringste der mijne hebt gedaan, hebt gij voor mij gedaan zij ooit Jezus.

Tot slot Wim, in het nieuwe kabinet zijn ze maatjes geworden, en dat blijft toch de lekkerste haring, met of zonder uitjes.

En Jezus kan het weten, die was is een visser.

