escargots2.jpg

Je komt deze beestjes met hun trage gang in het wild niet zoveel tegen in Nederland, behalve dan in Elsloo.

Maar aangezien we gistere besloten hadden in de buurt van Oud-Valkenburg te gaan wandelen langs De Geul was de kans op een ontmoeting redelijk groot. valkenburg-1.jpg

Zeggen en schrijven komen we er een tegen.

Hoe anders was dit een aantal jaren geleden op kampeervakantie in het natuurpark Ecrins op 1600 meter hoogte te Frankrijk.ecrins_gde.jpg

Net als de Fransen zocht ook ik naar Cantarellen en liep ik net als zij na een fikse regebui gewapend met emmer escargots te vergaren. Na een uur had ik ruim 250 slakken als manna.

De volgende dag werden zij mee naar Nederland geexporteerd, om vervolgens liefdevol in een houten kist bedekt met slabladeren en witte bloem bij te kunnen komen van hun reis.

Echter niet voor lang. De volgende ochtend ontdek ik dat alle slakken met huis en haven op de vlucht geslagen zijn. De vluchtsporen leiden na de achtergevel van mijn huis. En jawel, 250 slakken zitten tot aan het dak verankerd tegen de muur.

Een laatste poging van hen, en voor mij het eerst dat ik escargots pluk op een ladder in plaats van raap.

Over de smaak kan ik kort zijn. Alles wat je eet of drinkt smaakt in het land van herkomst beter.

Conclusie: Ik eet thuis alleen nog Champignons a l’escargot.

