tienraij_1-1a.jpg

In de namiddag op Pasen in de tuin gehuild, samen met mijn huilende broer Michiel aan de telefoon.
De moeder van Berthie en Peter is vandaag overleden en Jan zijn lievelings oma.

Marijke en Thirza zitten een beetje onwetend naar mijn emotie te kijken. Logisch, maar ze beseffen beide dat mij iets raakt, en dat is ook zo.

Huilend vertel ik de geschiedenis van oma, man Chrit en de dingen die ik samen met hen vele jaren afwisselend heb mogen delen.

Oma en ik hebben een ding gemeen en altijd gemeen gehad, en dat is peettante en peetoom zijn van Jan de zoon van Berthie en Michiel.

Financieel konden zij dit anders invullen dan ik en dat gebeurde soms ook.

Maar oma was ook een persoonlijkheid die de zorg van een opgroeiend gezin met mij deed delen.

Telkens als wij elkaar ontmoeten ging het gesprek over ons peetkind, altijd warm maar beschermend.

Oma Tienray, jij was een koninginmoeder voor Berthie, Michiel en Jan.

Voor mij een warme vrouw met een gouden hart. Ik ben blij dat ik je zoveel jaren heb mogen kennen.

Op mijn fiets kom ik uit Geldrop net als bij opa Chrit mijmerend afscheid van je nemen. Opa, was een ruwe bolster, maar met een zachte pit.

Jullie hebben mijn broer al vroeg weer een thuis gegeven en daarvoor beide dank.

Geniet nu samen weer, waar dan ook.

Peetoom Jo

