sterren.jpg Marijke haar ster met stip.

Op een doorsnee Nederlandse uitvaart gaat dit zo.

Mensen komen op een crematie al of niet vooraf gegaan door een kerkdienst of herdenking na afloop in een ontmoettingsruimte waar ze getrakteerd worden op koffie, thee met plak cake of gevulde koek.

Ma haar wens is dat jullie twee urnen samen ergens naast elkaar komen te staan.

Jij verkoos anders. Jouw wens is dat je as uitgestrooid wordt onder een bepaald bevrijdingsmonument.

Het compromis dat jullie samen sluiten is dat Pa zijn zin krijgt in het uitstroeien van de as op de plek die hij wenst rondom een bevrijdingsmonument in ruil van cake maar gevulde koeken.

Met dit laatste zijn mijn smaakpapillen het helemaal mee eens.

Maar waar ik het niet mee eens ben is dat ene partner de ander pas respecteert als er een gevulde koek aan te pas moet komen.

Meestal krijgen die personen een broodje van eigen deeg op hun bord.

Nadien volgt in rij het gebruikelijk handen schudden.

Gecondoleerd is het enige woord wat de doorsnee handgever weet te zeggen terwijl hij of zij je niet aan kijkt en doorloopt naar de volgende omdat het zo hoort.

Emotie ontbreekt.

Het woord condoleren staat voor; Ik betuig mijn deelneming. Maar toch, ook dat woord dekt de lading niet.

De meeste mensen vertrekken hierna ook snel, immers met de dood blijft het worstelen.

Niemand van ons weet zeker hoe het hierna wel of niet aan toe gaat.

Begrijpelijk maken alle mensen op aarde hun eigen creaties.

Niets mis mee, immers ieder mens wil met een overleden dierbare binding houden.

Voor Christenen de hemel, al of niet vooraf gegaan door het vagevuur. En heb je het heel bond gemaakt de hel.

Boedha en Hindoe aanhangers geloven dat de mens weer reincardineerd, in vorm van mens of dier in volgorde. Maar daardoor blijft wel het kastensyteem overeind.

Persoonlijk heb ik behalve hun liefldevolle uitstraling hier niets mee. Zij berusten mijn inziens in het lot en dat slaat mensen lam.

De Islam ken ik onvoldoende. Wel hebben zij raakvlakken met profeten vanuit het oude testament uit het Christendom.

Eerlijk, ik weet niet precies hoe het zit, en ik hoop dat jullie dit wel weten. Immers dan kunnen we van elkaar leren.

Terug naar het afscheid nemen.

Zij die blijven conduleren ons niet.

Zij zijn in de rij van afscheidsnemers de veroorzakers van filevorming. Zij willen omhelzen, ventileren hoe man, pa,schoonvader en opa was en het echte verdriet met je delen.

Een prettige file.

Ed jij bent er niet meer bij, maar denkt vast liever jullie dan ik in die rij.

Maar wij directe familie geloven met z’n allen dat jij als ster wel vanaf donderdag 12 april mee kijkt, en dat voelt goed.

Hoe wij dit weten? Simpel. Jij begluurde nieuwschierig als je was elke avond ma vanuit je kamer in haar woonappartement of zij wel of niet de gordijnen dicht had.

Ed vanuit je jeugd heb je tijdens Nazi- Duitsland in de tweede wereldoorlog beslissingen genomen waarvoor ik alleen maar respect heb. Ja er zijn doden gevallen, maar wel met het doel mensen te redden.

Niet voor niets ontving je hiervoor het verzetskruis.

Daarnaast ben ik gisteren zoveel meer van je te weten gekomen.

Naast het geweldig sportman zijn was je bovenal een organisator en diplomaat.

Diepe indruk maakt op mij als twee bejaarden dienstgenoten na hun toespraak op respectvolle wijze in stramme houding jouw een laatste groet brengen.

Ja Ed Soomer, je was een groot bescheiden man.

Organisator als je was, zo had je ook het afscheid van je leven geregeld op tekst en muziek.

Wel met ruimte voor hen die je het meest dierbaar waren.

Je vrouw Greet, de kinderen en de kleinkinderen, die waren voor jouw goud.

Nancy, Miekie en ik waren zilver.

Maar ook de exen Geert en Nienke schrijf ik niet weg.

Immers zij waren vele jaren onderdeel van jullie leven.

Brons,Tin,Zilver, Goud of niets?

Dat is aan jou.

Al drie avonden staat naast de maan elke avond een grote ster boven ons huis.

Dit moet jij zijn schoonvader.

Bedankt, Lieve man, ik huil

Jo

