oppas-2.jpg

De ene oma haar dood maakt van een jongere opa een nood.

Maar die nood vervul ik met liefde.

Gelijk pak ik nadat je ouders vertrokken zijn mijn pedagogische scholing ter hand.

Rust, Reinheid en Regelmaat.

Lola- Kay er komen nog genoeg periodes in je leven dat jij of een ander die drie RRR’ s ontregelen.

En uit ervaring en vak weet ik, de basis die gelegd wordt tijdens de eerste twee levensjaren je in ieder geval een zeker houwvast mee geven.

Garantie geven kan ik niet. Jij doet met jouw talenten wat je zelf wilt.

Je ouders kunnen die basis leggen.

Oma’s en opa’s kunnen dit ondersteunen en hiervan heb je er nogal wat.

De eerlijkheid gebied dat ik als puber opa vandaag ook moet wennen.

Mama geeft mij allerlei instructies over het voeden, vitamine druppels, luiers en voeding uit een kartonnetje.

Persoonlijk denk ik, dit lijkt wel een overlevingspakket voor 24 uur, terwijl het toch maar hooguit 4 uur gaat duren.
Het enige vermoeden wat ik kan hebben is dat Papa en Mama hierna op deze zonnige dag gaan stappen.

Wat jouw ouders mij niet leren is de bediening van de remmen van het moderne mobiele voertuig.

In de supermarkt ben ik de groente aan het afwegen en terug lopend naar jou zie ik tot mijn schrik dat je daar niet meer staat.

Jij staat spontaan al bij de broodafdeling. Ook daar moet ik zijn voor Muslibrood, maar je had wel even kunnen wachten.

Op Papenvoort via de Stationsstraat aangekomen zet je het op een schreeuwen.

Denkende aan de drie RRR besluit ik dit gedrag te negeren. Maar je bent een volhouder.

Dus ga ik de buikligging proberen.

Het werkt, je valt in slaap, twee uur lang aan het kabbelend water de kwakende kikkers en de fluitende vogels. Ik rook een sigaartje en lees in de Libelle een verhaal over Jan Wolkers, maar met uitkijk op je ademhaling.

Te lang stil zijn maakt ook onrustig bemerk ik.

Tijd om mijn bevindingen maar eens op het schrift te zetten. Jij bent het hier niet mee eens opnieuw laat jij je muziekale talenten horen.

Ik besluit opnieuw een rondje zesgehuchten te lopen via Annie het buurtwinkeltje.

Zij bewonderd jouw in je groei terwijl zij afscheid van het leven aan het nemen is. Maar de zon deze dag brengt jullie samen en dat voelt goed.

Hoewel je in de voorbije uren alleen maar schreeuwde, spartelde, sliep, plaste en poepte, heb je alweer honger. Waarschijnlijk kom je toch wel toe aan 30 minuten beweging zonder Sonja Bakker dieet.

Immers je bidon werk je zo naar binnen.

Daarna is het uitbuiken op mijn buik, totdat Pa en Ma ons moment abrupt komen verstoren.

Te vroeg.

