Het kleinste kamertje is niet meer wat het geweest is.

Bovendien hebben de meeste gezinnen tegenwoordig zowel beneden als boven zo’n kamertje.

Dat van boven is meestal groter en een combi kamer met douche of bad. Je kunt er dan ook gecombineerd poepen, baden of douchen al naar gelang hoe vertrouwelijk je met elkaar omgaat.

Bij ons zit dit goed.

Alleen die verschillende geuren…… Is het Jador, Joop, of Jo zijn geur?

Het lijkt wel een gemengde veehouderij. Dit leidt tot geurvervlakking.

Ik besluit toch weer voor het kleinste kamertje beneden te kiezen.

Het zit wel kouder, maar al lezend in mijn krant warmt de temperatuur al snel op.

Bovendien zit het meer ontspannen en dit is goed voor mijn darmflora.

Ook de geurverwarring is van de baan. Daarnaast weet ik in een oogopslag wie er vandaag jarig is.

Als ik mijn ritueel afgerond heb roep ik naar boven. Marijke vergeet je niet Christien te bellen, die is vandaag jarig.

Ongetwijfeld vraagt zij zich af van onder de douche, hoe weet jij dit?

Dat is het geheim van kleinste kamertje en mij beneden.Terloops vertel ik nog alvorens zij naar haar werk gaat wat voor een weer het vandaag wordt.

