Net als een mens, heeft ook een huis onderhoud nodig.

Een mens vraagt echter gemiddeld gezien zijn haalbare leeftijd om frequenter onderhoud.

Ons huis dateert uit 1928. Het heeft de tweede – en koude oorlog overleefd, en de familie van Tevelen heeft er zeven kinderen gebaard en groot gebracht.

Waar al die negen personen sliepen, blijft een raadsel. Met vijf vonden wij alle ruimtes bezet.

Imiddels, al weer vijf jaar, leven Marijke en ik in de hof van Eden.

Het huis krijgt deze week een opknapbeurt. De pannen en de voordakgoot zijn twee jaar geleden vernieuwd, maar nu is het buiten schilderwerk aan de beurt. Ook dient er houtwerk vervangen te worden.

Blij word ik niet van deze vernieuwing, immers alles kost geld.

Bovendien komt morgen Hans Haans de schoorsteen weer vegen. In tien minuten beurt hij € 35. Daar kun je toch mooi met een hotelbon een nachtje met ontbijt voor weg.

Hij, 24 uur weg en ik 10 minuten roet, nee Hans, we moeten over de prijs praten.

Het werkvolk dat je over de vloer krijgt wil je ook tevreden houden. Dus serveer je koffie, soep, fris en weer koffie. Gemiddeld betaal je hier maal twee in een restaurant al gauw € 22 voor.

Als ik mijn leven nog een keer over kon doen, koos ik voor een ambachtelijk vak, hierin valt via sluipwegen kost – en broodgeld te vedienen.

Zelfs voor poepen en plassen betalen zij niets, en in acht uur zit je dan al gauw totaal op € 25 per dag.

