sauna.jpg

Niet dat ik er wekelijks kom. Voor een modale vutter zou dit financieel een aanslag zijn op het huishoudbudget.

Anders is het als je dit bevrijdt lopen als verjaardagscadeau van je vrouw krijgt.

Wij wentelen ons dan ook de gehele dag tussen loskomend zweet, Turks stoom, bubbels, verzengende warmte in lavendel, meditatie, ijskoud water, lopen geaard in de kou over een bleekveldje tussen olijfbomen, en gebruiken tussendoor drankjes en eten aan het openhaardvuur.

Zo’n dag is een vakantie dag en je beleeft veel.

Al lezend en rokend met mijn sigaartje achter een drankje bij het haardvuur komt een meneer van middelbare leeftijd gekleed in ochtend jas van ver naar me toe en roept. O, Loes daar zit jij.
Daar die naam vanuit het verre verleden herinneringen oproept, kijk ik verbaast hem aan.

Als hij vlak voor me staat en een kus wilt geven, ziet hij dat ik een man ben.

Sorry meneer, zonder bril zie ik niet goed en uw haren lijken op die van Loes. Geef niet zeg ik, maar ik heb wel een brandende sigaar in mijn hand.

Als ik Loes even later aanschouw, concludeer ik dat haar haren inderdaad op die van mij lijken, dus er was geen opzet in het spel.

In het Turksstoombad zit ik alleen. Twee jonge vrouwen komen al lachend binnen en zeggen hier is niemand, wat een rust. Als ik met zware stem aangeef dat Neptunis boven aan de trap zit vluchten zij geschrokken de ruimte uit.

Even later keren ze terug. Meneer, wij zagen u niet door die mist. Geef niet zeg ik, en zoveel praat ik niet hardop alleen.

Gelegen in het zoutbad blijf je drijven. Ik stel me voor dat het zo ongeveer als ongeboren vrucht in de baarmoeder geweest moet zijn. Alleen zat ik toen geheel ondergedompeld bij deze temperatuur in het donker.

Jammer van het zoutwater aan je ogen en mond.

Een idee, om het helemaal compleet te maken, slaapmaskertje op de ogen, oordoppen in en een snorkel verstrekken.

Ook de sauna blijft een afspiegeling van de maatschappij.

Niet sauna bezoekers vragen me regelmatig. Kijk jij dan ook naar al die blote mensen? Ja, zeg ik dan want ieder hoofd heeft zijn eigen specifieke uitdrukking.

Wel heb ik vandaag voor het eerst gegluurd naar een voortsloffende man van ongeveer 78. Bij hem keek ik niet naar het hoofd. Het was meer om een inschatting te krijgen hoe ik er over 17 jaar beneden bij loop.

Op doordringende hoorafstand komt tijdens het avond eten een heel familie drame aan ons voorbij trekken. Niet dat we daar op gespitst zijn, maar als je daar met vier personen zit ontkom je niet aan de conversatie van een ander.

Zus met man in problemen, een voortvluchtige vader en een moeder aan de alcohol en al 600 minnaars gehad maar de laatste is honkvast.

Vrolijk word je hier niet van en we besluiten ter afsluiting buiten nog even dit verhaal van ons af te bubbelen.

Moe, en herboren fietsen we naar huis om nog even de wereld problemen via het nieuws tot ons te nemen.

Als we in bed liggen zeggen we te vreden , goedkoop was het niet, maar we zijn wel van 13.30 tot 24.00 uur onder de natuur en de samenleving geweest

Slaap lekker lieverd, en wat hebben we een perzikhuidje gekregen.

