sinterklaas-2.jpg

Heilig word je niet zo maar.

Vandaag heb ik dan ook als hulp – Sinterklaas vele martelingen moeten doorstaan om tot de status van heilig te komen.

De nieuwe baard met zijn veel te korte elastieken vouwt mijn beide oren dubbel en de mondopening schuift tekens op tot onder mijn neus. Sint verstaan wordt hierdoor moeilijk.

Met mijn linkerhand probeer ik als heilig man in wording de baard krampachtig weer op lip hoogte te krijgen. Toch voel ik me regelmatig doof-stom.

De microfoon op het statief voor mijn wankele zetel is ook niet honkvast. Beide zwiepen van links naar rechts en van boven naar onder. Bovendien maakt de microfoon met regelmaat het geluid van een jankende wolf.

Sint, zeg ik tegen de kinderen, heeft een fluitje door geslikt.

De nieuwe pruik is nogal wollig qua omvang waardoor mijn veel te kleine mijter tich keren op de grond donderd.

Natuurlijk zijn mijn Pieten behulpzaam en drukken na de zoveelste val de mijter steeds krachtiger op mijn hoofd.

Als de mijter op ooghoogte zit, ik niets meer zie, en mijn leesbril op mijn schoot ligt besluit ik in te grijpen.

Aan de kinderen vraag ik of zij het ook zo warm hebben? Het antwoord is bevrijdend.

Sint vervolg ik, heeft het ook erg warm en daarom zet ik mijn mijter af. Bovendien kunnen jullie dan mijn mooie witte haren beter zien.

Mijn baard echter wordt met het voort strijken van de tijd steeds beklemmender en de elastieken stuwen mijn kunst gebit in de mond als een projectiel naar de monduitgang klaar voor lancering.

Het aftellen probeer ik tegen te houden door te gaan mompelen hetgeen ook de kinderen niet ontgaat.

Ik kom hier mee weg, door te zeggen dat Sint moe wordt als hij te lang moet praten.

De klap op de vuurpijl is echter als een van de kleine hulppietjes naast me de staf plotseling in ruil voor speelgoed los laat en het koper met een knal op mijn hoofd valt.

Door alle consternatie probeer ik de krul van de staf te ontwijken en zak door de zetel.

Daar ligt Sint gevloerd, dit tot groot genoegen van klein en groot.

