nepal6.jpg

Eens de zes weken bezoek ik hem.
Sinds een jaar ontvang ik € 2,50 korting. Waarschijnlijk wordt er vanuit gegaan dat je vanaf 60 minder haar hebt. Het mijne is dunner geworden maar ik heb nog steeds een kop haar al zijn ze zilverwit. Die korting is echter mee genomen.

Praat heeft de kapper altijd, hij is bijna een psycholoog die uit zijn cliënt verhalen weet los te peuteren waar menig beroepstherapeut jaloers op zou zijn.
Als cliënt moet je vertrouwen hebben, immers hij werkt met een moordwapen.

Zijn communicatie verloopt ook indirect via de spiegel zodat oogcontact vermeden kan worden terwijl hij toch wel de emoties in je gezicht kan aflezen. kapper.gif

Daarnaast is hij laagdrempelig voor mannen, zij kunnen zonder afspraak binnen lopen terwijl de vrouwen een afspraak moeten maken.

Het laagdrempelige voor ons mannen vind ik een slimme zet, immers wij kunnen onze emoties zonder voorbereiding ter plekke eruit gooien.

Nadeel is echter dat privacy niet aanwezig is, immers je hoort alles.

Zo zit naast mij een man in streepjes pak, van rond de 50 die mij met veel volume deelgenoot wil maken van zijn carrière. Hij lijdt aan het syndroom van zelfoverschatting.

Aan kijken is er over en weer niet bij, maar via de spiegels zie je alles op veilige afstand.

Kappertje, begint de man, u zult mij van TV wel kennen, mijn haar moet goed in model zitten want ik ga zo direct naar Geneve in Zwitserland.

Naar Geneve meneer vraagt de kapper?

Ja ,ik ben uitvinder en ga morgen een TV uitzending presenteren op de zender CNN. Daarna moet ik naar Davos voor een congres. U kunt mij overmorgen zien op CNN om 19.00 uur.

Hoe lang rijdt u er over vraagt de kapper? Ongeveer 5,5 uur zegt de man trots, ik blaas met mijn BMW 200 km per uur over het wegdek.

Dan roept de man, kappertje, even onderbreken ik moet mobielen, de kapper legt zijn schaar neer en gaat uit beleefdheid een kop koffie drinken.

Met de kapster die mij knipt ben ik in gesprek over Nepal, Thailand en de bergen. Beide kunnen wij ons inleven in de emoties, cultuur – en schoonheid van beide landen, warm. olifanten.jpg

Na het telefoongesprek vervolgd de man. Bill Gates heb ik het afgelopen jaar ook een lesje geleerd. Bill Gates, vraagt de kapper? Dat is die man met zijn monopolie positie van Windows. O, zegt de kapper.

Tijdens een congres in New-York heb ik hem voor het blok gezet hij had geen afdoend antwoord.

Tactisch antwoordt de kapper, meneer zo komt u nog wel eens ergens. De man antwoordt, kappertje ik vlieg de hele wereld over.

Klaar met mijn knippen bedank ik de kapster en zeg, je kunt de hele wereld overvliegen maar de wereld beleven is iets anders.
Via de spiegel kijken we elkaar aan en geven een begrijpend knipoogje.

Als ik afgerekend heb en de kapper mij tot de volgende keer toe wenst, kan ik het niet nalaten mijn spiegel-buurman in het oor te fluisteren.

Ga niet te snel, immers je kunt met snelheid ook niemand meer bereiken.

Hij kijkt me aan en ik hoor hem vragen als ik de deur uit ga, kappertje wie is die vreemde vogel?

Geen idee meneer, hij komt hier af en toe, maar ook wij knipogen naar elkaar zonder spiegel.

