uitzendbureau-2.jpg

Volgend voorjaar hoop ik samen met mijn broer naar Santiago de Compostella te Spanje te fietsen ( 2500 km) over een periode van ongeveer 3 maanden.

Alleen de zon en de maan gaan qua licht voor niets op en onder, en ondanks wij onze benen gratis voort bewegen zal aan de reis toch wel een kosten plaatje verbonden zijn qua eten overnachtingen en terug reis.

Reden dus om naast mijn VUT- uitkering extra inkomsten te generen.

Op naar uitzend bureau T -Team te Eindhoven voor de functie van inpakker bij een groothandel in bakkerij producten. Totaal iets anders dan mijn pedagogische achtergrond als ex – werk.

Geeft niet, alleen al de ervaring in een productie bedrijf  lijkt me de moeite waard en kan weer aanleiding zijn tot schrijf stof.

Zo ook mijn sollicitatie gesprek bij het uitzendbureau.

De ontvangst is zeer onpersoonlijk. Gezeten voor een grote etalageruit  kunnen drie personen zonder enige vorm van privacy naast elkaar plaats nemen  en zijn de gesprekken over en weer te volgen. Een kop koffie aanbieden is er niet bij en met respect word je niet aan gesproken. Ongeacht je leeftijd ben je gewoon jij en zouden de dames achter de balie je dochters kunnen zijn.

Ook de advertentie in de krant komt niet overeen met wat er werkelijk geboden wordt. Een keuze tussen Full – en part – timewerk is niet mogelijk. Het werk is alleen part – time. Daarnaast zijn er ook geen vaste dagen af te spreken, het uitzend bureau belt jou of ik kan om 0.900 uur informeren als er werk is. Dit laatste vind ik wel prettig, immers ik kan ja of nee zeggen en mijn vakanties kunnen gewoon doorgaan.

Wel mag ik de voorkeur van werktijd ( 7 – 15.00 uur) aangeven.

Over salaris en daar doe ik het toch deels voor wordt in het geheel niet gesproken, nadrukkelijk moet ik er omvragen en men komt niet verder dan het benoemen van een bruto uur bedrag waarvoor een schoonmaker een half uur werkt. Belastingtechnisch moet ik het zelf uitzoeken.

Met formulieren weet men goed om te gaan. Die krijg ik als eerste onder mijn neus. Reiskostenvergoeding zit er niet in. Wel wil men van mij weten of  ik in het bezit ben van een auto? Waarom vraag ik me af? Belangrijk  is toch dat ik er om 7 uur ben.

Als er werk is kan ik bedrijfskleding bij T – Team ophalen, bovendien moet ik me met regelmaat melden.

Mijn eerste indruk vandaag is dat ik met bureau HALT te maken heb en dat dit uitzendbureau over hoofden van armlastige burgers zich zelf verrijkt.

Wat zij niet weten is dat ik financieel onafhankelijk ben en zo de mogelijkheid heb achter de schermen te kunnen kijken. Nu nog ervaren hoe het echt in een productiebedrijf  er aan toe gaat daar begin ik 5 maart mee.

Op 4 maart na een telefoontje van T-Team veiligheidsschoenen, bakkersbroek en twee rode T-shirts opgehaald. Formulier ondertekenen met vermelding van geldbedrag  voor elk mee gekregen artikel met de mondelinge toezegging  dat je hiervoor niet hoeft te betalen. Vreemd is dat ik hier geen kopie van ontvang.

Uiteraard ben ik het bedrijf  via de personeelsingang  vandaag al gaan bezoeken. Mobieltje, horloge, en ringen, worden volgens instructies op de deur  niet toegestaan. Uitdrukkelijk wordt aangegeven dat je moet klokken. Op mijn aanbellen via een harde zoemer wordt tot twee maal toe niet gereageerd.

Morgen zal ik er zijn om 06.45 uur.  

 

                   

