productiebedrijf.jpg

Onwennig kom ik om 06.45 uur aan bij de bakkerij in grootproducten. Via de personeelsingang word ik doormiddel van een al werkzame collega gelootst naar de kantine waar de chef zit.

De goedlachse man van Antilliaanse afkomst  begroet me vriendelijk en wijst me de weg waar ik me tot bakker kan omkleden.

Samen met  nog meer mannen in allerlei bruine kleurschakeringen kleed ik me om. Wel bijzonder 1 blanke buik tussen al die warme bruine kleurtinten.

Men is uiterst behulpzaam en neemt mij mee op sleeptouw.

Exact 07.00 uur beginnen de werkzaamheden. Mijn eerste foutieve voorveronderstelling kom ik al snel tegen. Mijn inschatting was voor verpakt brood of broodjes in dozen te doen.

Fout. Staande aan een lopende band mag ik met haarnetje op tussen twee dames voorgebakken broodjes in plastic folie gaan leggen. De twee dames elk vier witte bolletjes waarvan er vier met sesamzaad en ik daartussen in vier mini  croissants.

Achter mij wordt de verpakking automatisch voor AH vacuüm gezogen.

Het tempo ligt zeer hoog. Naast mij wordt in een rond soort roestvrijstalen grafkist telkens honderden croissants aangevoerd. 

Functioneren als robot moet je ontwikkelen. Met beide handen telkens twee croisants grijpen, draaien, deponeren en weer terug draaien en dit acht uur. 

Beide dames krijgen hun manna van bovenaf via een lopende band aangevoerd. Opvallend is dat er nogal wat manna op de vloer beland. Strikt is men wel, deze broodjes gaan op het afval.

Als de grafkist bijna leeg is wordt het spannend, de gevulde er achter staat al klaar en moet snel gewisseld worden, immers de lijn draait 24 uur per dag, zeven dagen per week.

Het kan uiteraard met mijn leeftijd te maken hebben (61) maar het wisselen en vullen kan ik niet bijbenen. Echter een van dames grijpt dan snel in en stopt de band.

Communiceren en een gezellige werkkring ontmoeten zoals het uitzendbureau adverteert kun je vergeten. Het werktempo ligt zo hoog dat het al  genoeg is naar je zelf te luisteren wil je geen fouten maken. Daarnaast hoor je constant stampende en puffende machines om je heen en is lawaaidoofheid op den duur gegarandeerd.

De lucht in de bedrijfshal is droog. Mijn keel raakt opgezet en ik voel me misselijk worden tussen al die vette croissants, ik verlang naar liters water. Mijn overbuurvrouw merkt op meneer uw hoofd is rood en vraagt gaat het wel goed?

Hoe het met haar hoofd is en zij zich voelt kan ik niet zien, immers zij is net als andere mannen en vrouwen donker van kleur. Ik ben een van de weinige witte allochtonen en de oudste in hun midden.

Wel mag  ik op de geconstateerde kenmerken tien minuten gaan pauzeren van de Turkse assistent bedrijfsleider. Buiten gekomen sta ik te kokhalzen, voel me misselijk en moet naar de w.c , het liefste wil ik naar huis. Echter mijn voornemen is deze ervaring mee te maken.

Als ik terug kom , komt een grote neger naar mij toe en zegt ga jij die bakken met croissants maar vullen ik neem het inpak werk van je over. Dankbaar ben ik de man.

Niet dat het aanvoerwerk lichter is, maar ik loop veel en dat voelt goed aan voor mijn benen. Duizenden croissants voer ik aan en telkens kijk ik naar de klok of het nog geen 15.00 uur is.

Sociale contacten heb ik amper gehad, dit geldt voor een ieder. Immers de productie moet doordraaien en daarom word je afwisselend een half uur met pauze gestuurd.

Wel ervaar ik veel vriendelijkheid tijdens korte momenten en daar kunnen witte mensen nog iets van leren.

T-Team maakt haar slogan inderdaad waar. Tempo moet er zijn maar de vorm waar in dit gaat heeft iets weg van moderne slavenhandel, met een minimum aan salaris en over ruggen van veelal donkere mensen.

Misschien een idee voor het management van T-Team  in het kader van teambulding. Ga samen een paar dagen de hei op naar deze bakkerijfabriek.

 

Als ik uitgeblust thuis kom en in slaap val besluit ik in mijn droom nooit meer afbakbroodjes van AH te kopen, ik ga ze zelf bakken in mijn eigen tempo en wanneer ik zin heb.

Ja, T-Team, de Bakkers-groothandel en AH blijven financieel op de kleintjes letten. Smurfen ruilen in werktijd zit er voor productiemedewerkers niet bij.

    

 

     

 

   

