m-brigade Drie dagen glazen melk per dag. Dit is het gezondheidsadvies dat de Nederlandse jeugd mee krijgt in de jaren ’50.

In Plus Magazine-postzegelserie van juli- augustus 2008: “schoolmelk” schreef Jose Mast een verkort artikel over mijn ervaring.

Maar liefst 700.000 kinderen drinken thuis of op school melk en kunnen sparen voor het brevet M- brigadier. Bovendien kun je door een goede daad te verrrichten een M -trui verdienen en een cadeau krijgen.

Al voetballend met een graspol hollen Ad, Michel en ik  die middag de heuvel af op weg naar de grote school in Neerbeek.

Een leren bal is financieel binnen ons gezin van tien een doel te ver. (1959)

Ons broertje Tonny van 5 huppelt achter ons, midden op de weg.

Auto verkeer is er nauwelijks.

Plotseling komt er solex met een wapperende toog de heuvel af scheuren.

Tonny weet hij net te ontwijken, maar de pater maakt wel een schuiver en belandt met zijn voorhoofd in het grit en de  teer van het net geasfalteerd wegdek.

Broer Michel krijgt de opdracht Tonny naar school te brengen en de meester en de huisarts te waarschuwen.

Ad en ik rollen de bewusteloze pater in de berm met gras. Zijn bebloed voorhoofd lijkt wel een doornenkroon.

In afwachting van de huisarts peuteren wij met Limburgse klei aan onze vingers de steentjes uit zijn voorhoofd.

Over de schuldvraag zijn wij het tegen de niets zeggende pater snel eens.

Onze ogen keken naar voren, Tonny zat achter ons en keek ook naar voren,en die pater keek ook naar voren maar ook naar links en rechts.  Bovendien reed  hij veel te snel de berg af.

Ons verhaal voor thuis en school klopt als een bus.

Na een half uur arriveert de huisarts in zijn VW Kevertje. Hij constateert een zware hersenschudding.

De beschadigde solex wordt drie weken gestald naast de varkens in onze schuur.

Drie weken later brengen Ad en ik  in aanwezigheid van onze oudste broer een bezoek aan de pater in het klooster nabij Maastricht.

Hij bedankt ons uitvoerig en noemt ons helden. Ad krijgt een boek over Arendsoog en Witte Veder. Ik de kleine atlas van de bijbel.

Wat ben ik jalours op mijn broer, maar die pater wist dat ik naar het seminarie zou gaan.

Wij wagen het te vragen of  hij een brief wil schrijven naar de M-brigade.

Zo krijgen Ad en ik de donkerblauw trui met Witte M omzoomd door oranje sterretjes. Daarnaast het M-brevet,ondertekend door zwemster Ada Kok en scheidsrechter Leo Horn.

En voor het hele gezin onze eerste pickup. Een ongekende luxe.

Moeder Moeke draait alsmaar. Wie ihg nog een jeungske waor van een joar of zes, Sjeun war die jugend site, Tiribomba en Kesera van Doris Day.

Inmiddels begrijp ik het , jeugd gevoelens in muziek waren in die tijd sporadisch te beluisteren.

