heilighartbeeld-2img_9072a_1028741b

Jongleren met losse handen en het hart precies in het midden. God, denk ik bij me zelf, bij ons mensen zit het meer links.

Burgermeester is hij al lang niet meer, maar hij was het wel in Geldrop. Met regelmaat kom ik hem met kaal hoofd, leesbrilletje op en gezeten op zijn fiets tegen bij de super voor de dagelijkse boodschappen. Ik begroet hem nog steeds als dag meneer de burgermeester.

Nu kom ik meer bekende Nederlanders in die winkel tegen. Mevrouw van der Hoogenband, ja de moeder van die bekende zwemmer Pieter zie ik er ook regelmatig.

Dries van Agt, oud minister president, opgegroeid in Geldrop en beschermheer van ons trouwkasteel heb ik ook een aantal keren mogen ontmoeten.

Zijn vrind Hans Wiegel, wonende bij het kasteel te Heeze, ben ik bij cafe De Zwaan nog steeds niet tegen gekomen.

Rein van den Hoogenband, de vader van Pieter, heeft de eer gehad mijn knie te mogen repareren. Nee hij doet dit niet enkel en alleen voor topsporters.

Acteur Peter Lusse van de TV-comedy , Vrienden voor het Leven, ontmoet ik voor de lunch nogals eens bij eetcafe Ringo. Ik ken zijn lievelingsgerecht.

Pastoor Spooren, de broer van voormalig directeur van PSV en liefhebber van parkbezoeken, kom ik eveneens fietsend en begroetend tegen. Nee, hij knijpt geen katjes in het donker want hij fiets in de avond met licht.

En dan onze Eindhovenze zwerver met baard, omringd door hangouderen. Zijn groet is altijd vriendelijk en zijn koopgedrag doorgrondelijk.

De bekenste inwoner van Geldrop is Jezus, gegoten in beton met het hart niet in zijn lichaam, maar als tato op zijn borst.

Tijdelijk wordt het hart gerenoveerd, nee niet in het Sint Annaziekenhuis maar op de gemeente werf. De gemeente heeft  wel beloofd het beeld van Geldrop in de stationsstraat weer een hartelijke plek te geven.

Het leuke is dat ik van de meeste weet wat zij eten, drinken en roken. Uitgezonderd het beeld, dit blijft maar vasten.

Denk niet dat ik hun gewoontes nu ga verklappen. Dit blijft het geheim van Geldrop.

