rijbewijsmscqca8k8c8ccacqmavrcas7j1wsca20eu1tcaropymb

Gisteren heb ik het verlengd, kosten € 39.65. Ik kan het niet na laten het in guldenprijs om te rekenen. Fl. 87,23

Hoe anders was het toen ik in 1966 mijn rijbewijs behaalde. De eerste 10 lessen in een volkswagenkevertje voor fl 35. De daarop 10 volgende in het zelfde vervoermiddel voor fl.65.  Fl 50 was ik samen kwijt voor theorie en praktijkexamen.

Op twintigjarige leeftijd had ik wel door de eerste keer te slagen het kostbare papiertje voor fl. 150 op zak.

In 43 jaar is er veel veranderd, dat heb ik vorige week kunnen aanschouwen, bij een cafe in Mierlo waar af en aangereden werd voor examens.

Tegenwoordig mag de rijinstructeur mee rijden, of hij ook inbreng heeft in de beoordeling weet ik niet.

Wat het zelfde gebleven is zijn de nerveuze gezichten van de kandidaten. Toch moet dit nu een andere spanning zijn dan in mijn tijd immers zij beseffen dat zakken minimaal weer 5 lessen betekent en opnieuw praktijk examen. Kost je toch al weer gauw €425 ofwel Fl 935.

Als ik naar huis fiets denk ik bij me zelf dan valt die verlenging nogal mee.

