mariamaand21

De laatste dag van April en de eerste vijf dagen van Mei blijven dagen die wringen met elkaar. Ze hebben een haat- liefdeverhouding. Na 5 Mei zet het voorjaar zich door en vinden mensen weer hun evenwicht in de natuur.

1  Mei de dag van de arbeid is veelal een dag van vreugde of van dreigende revolutie. In ons land wordt deze dag matig gevierd, maar stond dit jaar in het teken van Apeldoorns rouw.

4 Mei vind ik een emotionele dag, dodenherdenking. Het blijft zinvol hierbij stil te staan.

5 Mei bevrijdingsdag, feest, goed om te vieren. Pijnlijk is dat de ene helft van de bevolking een vrije dag heeft en het voor de ander helft gewoon werken is. Waarschijnlijk zijn zij niet bevrijdt. 

Dit realiserend hebben wij Nederlanders vanaf 30 April tot en met 5 Mei nogal  met verschillende emoties te maken, en wie zonder werk zit in deze tijd kan de kluts kwijt raken, mee feesten vergeten en een eigen avontuur gaan bedenken.

Gevaarlijke mensen zijn en blijven er in politiek en op straat. De een zichtbaar en afgeschermd,  maar op straat blijft het gissen. Morgen kun jij of ik ongewild het slachtoffer zijn.

Ik blijf gewoon op straat komen, en verzet me er tegen.

Voor fietsers en katholieken ligt deze maand iets rustiger. Immers het is de fietsmaand en de gedenkmaand van moeder Maria. En hoe je het draait of keert, de meeste moeders fietsen terwijl vader de auto mee heeft naar het werk.

Bovendien zijn de meeste moeders in staat meer rust  te geven dan vaders naar hun kinderen.

Pijnlijk maar waar, het is wetenschappelijk onderzocht. Ook ik moet dit accepteren.

