De Heikrekels 

Hun bekenste hit in het voorjaar van 1967, Waarom heb jij me laten staanmaakte de groep landelijk bekend door Johnny Hoes onder zijn Telstar label. 

De piratenzender Radio Veronica deed daar nog een schep bovenop. Hilversum liep in die tijd nog niet warm voor provinciale bandjes. 

Als ik de prachtige accordion van kookvriend Harm bewonder en hem vraag hoe kom je hier aan laat hij mij een verbleekte zwart-wit foto zien van De Heikrekels. De tweede van links is mijn vader Jan.

Achter het drumstel zit Martien Berkers uit Heeze. Zijn dochter Noudien mailde mij januari 2010 de volgende informatie.

Martien behoorde bij de oprichters van de Heikrekels.

Na zijn trouwen in 1954 is hij gestopt. Trots was hij op het sucses van de groep.

Martien overleed in 1972,  op 47 jarige leeftijd.

Helemaal recht staat Wim van Gennip,oprichter en zanger.

Mevrouw van Gennip weet me aan de telefoon te vertellen dat de groep al in 1962 bestond, maar onder een andere samenstelling dan van 1967. Ieder weekend speelde de band in zaal Adelaers aan het Boogaardeind. Na de doorbraak kwam hier een einde aan.

Jan Ronde en Willie Crooymans waren mede bandleden van het eerste uur vervolgt zij. Mijn man is nu 84 maar vergeten zijn we niet. Vorige week nog belde een fan  uit Kortrijck, Belgie na 200 km fietsen aan de deur voor een praatje. 

Rijk zijn we er niet van geworden meneer maar slecht hebben we het ook niet gehad. Als je ziet wat ze tegenwoordig verdienen in programma’s als X-factor in een seizoen dan denk ik wel eens daar heeft mijn man met zijn band jaren voor moeten ploeteren. 

Ik durf haar niet te vertellen dat wij ons diner onder het genot van een likeurtje afgesloten hebben door naar de finale van X-factor te kijken.

Het zijn andere tijden besluit ze, maar als u nog vragen heeft mag u langs komen, immers wij wonen om de hoek.

