Illegalen3

Asperges, de koningin onder de voorjaarsgroente. In Someren werd dit weekend door slavenpraktijken de steel ontkroond.

Een overbuur ook teler, heeft oude caravans op zijn grond staan. Deze zijn voor zijn kinderen en kleinkinderen om vakantie te vieren.

Natuurlijk zijn er domme Brabanders, maar ieder Brabandskind gaat  toch liever naar het bos of de Efteling. Wie gaat er in de mei vakantie navelstaren naar een witte penis die in de vroege ochtend of late avond uit de grond komt.

Graag zou  ik dan ook een kijkje willen nemen in deze knusse familie caravans. 

Veertien dagen geleden kocht ik al fietsend in Beringe, gemeente Helden- Panningen, midden- Limburg, 2 kilo bij een boer op zondag. Nee hij was niet open, maar een inkoper uit Duitsland kwam en grote vracht ophalen en dus had ik geluk.

In zijn schuur zag ik twee donkere mensen op de achtergrond. Nadat hij mij geholpen had, werd de schuur afgesloten terwijl deze mannen binnen waren.

Met de informatie van dit weekend vraag ik me af  hoeveel asperges boeren tussen zonsopgang – en ondergang mensen overdag van de zon laten genieten?

In ieder geval vind ik  het voldoende om een signaal naar de plaatselijke veldwachters af te geven.

De agente aan de telefoon doet nogal moeilijk. Zij wil straatnamen en beschrijvingen. Die heb ik niet, immers wij waren een knooppunt fietstocht aan het volgen en dus hoef je geen straatnamen in je op te nemen. 

Bovendien krijg ik  de indruk dat zij het bestaan van deze routes amper kent. Toch maar iets meer de fiets nemen mevrouw.

Na aandringen noteert zij de kooppuntennummers die langs deze boerderij gaan. Of zij er echt iets mee doet, is voor mij zeer de vraag. Naast  illegale wiettelers kan ook het legale witte goud letterlijk voor de baron of de baronnes over ruggen van derden geld opleveren.

Gelukkig belde de regiopolitie Venlo later op de avond terug voor aanvullende informatie. Immers de telefoniste had geen plaatsnaam genoteerd.

Als de politie Helden mij 19 mei belt en vertelt dat dit bedrijf Portugezen vanuit Someren overgenomen heeft en dat deze mensen een gepast verblijf hebben qua recreatie, slaapplaatsen en eigen achteruitgang ben ik gerust gesteld.

Dit was J.P. A. Pinxt, uw  regioasperges misdaadverslaggever voor Zuid-Oost Brabant en Midden-Limburg.

