hoogspanning

Tegenwoordig maakt men de verhalen rondom deze masten het hoogspannend.

Natuurlijk weten we nu meer van energievelden en straling dan vroeger. Dus is preventie goed.

Toch zocht ik in mijn jeugd op zondag na een duivenvlucht uit Frankrijk warme thuiskomers die verblindt waren door de hoogspannings draden. Moeder verwerkte die dan tot duivensoep.

De gave van koken had ik toen nog niet. Maar Moeke was  alvorens zij moederkok werd voor een gezin van 12, kok  geweest bij rechter Jaspan te Maastricht en wist handig alles tot soep of ragout te verwerken.

Moeder, ook  bij  mij gaat tegenwoordig niets verloren en jij zou met verbazing kijken als je mijn soepen nu voorgezet zou krijgen.

De hoogspanningsmasten  bij Spaans – Neerbeek zijn inmiddels afgebroken. Toch vraag ik me af hoe ik als eenzijdig broodetend kind zo culinair ben geworden?

Jammer, jij kunt me geen antwoord meer geven. Bovendien geloof  jij in een hemel en ik niet. De kans dat we elkaar later ontmoeten zal dus ergens onderweg in een eethuisje moeten zijn.

Zeker zie ik aan je ogen wie je dan bent genietend achter de duivensoep.

