Zittend op jouw afgezaagde bil picknicken Marijke en ik in de Vogezen  met onze billetjes, die met jou vergeleken in het niet vallen.

stronk3

Brut is aan je leven een einde gekomen en in de stilte van het bos probeer ik jouw geschiedenis te achterhalen.

De nog verse jaaringen tellend ben je ongeveer 249 jaar oud geworden en  heb je heel wat te vertellen. In lengte was je zeker 45 meter en je omvang rondom je kont meet ruim drie meter.

Daar jij zelf al die jaren doof-stom gebleven bent , heb ik getracht toch jou leven te achterhalen. Neem me niet kwalijk als ook ik in het tellen van je jaarringen een spaander heb laten vallen.

Jouw geboorte jaar was omstreeks 1760 en van oorsprong ben je Duitser. In 1795 werd je na de Vrede van Bazel Frans en dat ben je gebleven tot aan je nieuw leven.

Of je geplant werd of spontaan uit kruizing onstaan bent zal altijd een raadsel blijven. Dit geldt ook voor de moord op jou, al heb ik wel het vermoeden gezien de omgeving dat je nu gereincaneert in delen als chalet mensen een warm thuis biedt of als broodbord of kaasplankje door het leven gaat.

In jou geboorte eeuw en de 2 twee eeuwen die hierna volgen spelen de mensen van verschillende  landen graag stratego. India en Canada worden na 7 jaar oorlog met Frankrijk in 1763 Engels bezit. Corsica pikt Frankrijk van Italie.

Op 14 juli 1789 wordt de staatsgevangenis van Parijs, de Bastille door jou eigen mensen bestormd.

Jullie Revolutie begint en die zet heel Europa op zijn kop gedurende 23 jaar.

Jij echter blijft in de luwte van het bos onverstoorbaar groeien.

Van het kleine dictatortje Napoleon heb jij geen weet en dat hij zelfs mijn geboorte land door een broer een tijd lang onder zijn beheer had is jou eveneens ontgaan, zijn zwanenzang kreeg hij in 1815 te Waterloo.

Even kwam er nog een koning aan de macht in jullie land maar Lodewijk XVI en zijn vrouw worden vermoord.

Van 1914-1918 is jouw land in oorlog met de Duiters. De lidtekens daarvan zijn nog zichtbaar door de vele gedenk monumenten in, stad, dorp of gehucht die we aan doen. Er zijn gehuchten waarvan minstens een kind uit elk gezin is gesneuveld.

Waarschijnlijk zochten die ouders op zondag wandelend rust in jouw bos om het verdriet een plek te geven.

In de periode 1940-1945 herhaalt zich de geschiedenis, ook nu vallen er weer veel jonge mensen.

Ongetwijfeld zul jij in die periode bij nacht naar het overvliegend vuurwerk gekeken hebben. Vluchten was er voor jou niet bij, immers jij zat gekluisterd in de aarde.

Toch kan ik je gerust stellen boom. Na 1945 tot op heden 2009 bleef het in West-Europa rustig. Natuurlijk waren er in jouw land vele stakingen en werd er door politici in de liefde regelmatig een scheve schaats gereden.

Die laatste uitdrukking zul je niet kennen, waarschijnlijk denk jij meer terug  aan het vrijend paartje dat onder jouw dak  de liefde bedreef.

Na al deze mijmeringen fotografeer ik jouw bil en dank je voor het rust moment, jammer dat jij in 2009 niet aan de beul kon ontkomen.

Als ik verder wandel, mijmer ik, maar dan had jij ook maar geen boom moeten worden.

