mittlerealpgasthaus Mittlere Alp Stuhlingen-Bettmaringen

De naam doet het al vermoeden. Dit woud kent zwarte kanten die alleen door te ervaren tot leven komen. Wij kookvrienden hebben het mogen beleven.

Door het rijpen der jaren kozen we dit jaar niet meer voor het hooggebergte met een veel te zware rugzak maar voor het middelgebergte. Immers een ieder begint zijn overschattingen of beperkingen te kennen.

Schijn bedriegt echter. Het geheim van dit woud is dat loopafstanden niet in uren uitgedrukt worden maar in kilometers. Stijgen en dalen met al die extra tijd die hiermee gemoeid is wordt niet ingecalculeerd.

Dat ik,  nestor, door verkeerde schoenen een extra vertragingsfactor ben geweest erken ik ruiterlijk, maar ook in zo’n geval gaat op dat de zwakste schakel het tempo bepaalt al vroeg dit soms wel geduld van mijn medewandelaars.

Slechts twee keer waren we de juiste navigatie kwijt, terwijl we in het laatste geval toch op 10 minuten loop afstand waren van ons gasthoff Schattenmuhle. Maar als groep maak je dan een keuze en ben je solidair.

 

schatten mule

 

Negen uur lopen en op het laatst met onweer en regen eist dan zijn tol en dit neem je Jean-Louis als leraar aardrijkskunde lopend op zijn intuitieve navigatie niet in dank af terwijl hij toch ergens in zijn rugzak een electronisch kompas heeft.

De moderne telecommunicatie zo heb ik ervaren tijdens onze wandelingen kent plussen en minnen. Vroeger belde ik een keer vanuit een vaste telefooncel naar mijn ouders dat we goed aangekomen waren en dat was het voor drie weken.

Vakantie is ook  durven loslaten voor even, dit geldt zowel voor prive als werk.

Daar tegenover staan weer de vele warme, luchtige en soms zware gesprekken in de avonduren zonder de verplichting om 22.00 uur naar het lager te moeten.

Aan natuurpracht geen gebrek. Majestueuze donkere bossen, diepe rots kloven, weelderig mos langs watervallen en uitgesleten bergriviertjes geven een idillische sfeer of zo als Harm het uitdrukt: Je krijgt hier het Eftelinggevoel. Of de Efteling door inspiratie van hier?

watervallen-triberg1

De gasthauzen zijn bij iedere aankomst een verademing, en bieden ons meer luxe dan de doorsnee berghut uit het verleden, al hebben die hun eigen charme.

Dat de mens een stoorzender kan zijn hebben we  ervaren. Het nachtelijk klokkengelui van een plaatselijke dorpspastoor in Blumberg hield Ger lang wakker.

gaestehaus_morath

Echter mijn snurken in gastehaus Morath  te Grafenhausen deed bij het ochtendgloren de stemming geen goed van Ger. Slapend in luxe vergeet je snel het slapen op een matrassenlager in een echte berghut met talloze snurkers.

De laatste nacht in gasthaus Mittlere Alp was het dan ook scheiding van kamer en bed. Beide sliepen wij die nacht als een bergmarmot.

Maar goed ook, immers  er stond nog een terugreis van 600 km te wachten en dan moet  je uitgeslapen zijn.

Toch heb ik twijfels voor 2011 , immers 2010 ben ik op de fiets op weg naar Santiago. Wordt het een gasthaus of  weer een hut met al zijn charme, telebeperkte communicatie en bedtijd om 22.00 uur.

Tijdens koken zal ik al proevend een ieder zijn smaak vragen.

