onderwijzer

Is een onderwijzer pedagoog,of is een pedagoog onderwijzer?

Het is een beetje het kip-ei verhaal, maar er zijn overeenkomsten en verschillen.

Beide willen de ander iets leren. De onderwijzer vanuit exacte kennis, de pedagoog vanuit ervaringsleer.

Beide hebben een wijzend vingertje, en hier ontstaat dan ook de verwarring. Immers school en thuis overlappen elkaar hier.

Toch heb ik nooit onderwijzer willen worden omdat ik dan teveel gestructureerd zou moeten werken.

Nee geef mij maar rust,reinheid en regelmaat.

Dat vriend Rob 40 jaar in het onderwijs zit is een felicitatie waard, maar dit geldt ook voor mij als opvoeder.

Ik denk dat de kracht vooral ligt in de mens die het uitdraagt. Kreativiteit, durf en het opzoeken van grenzen doet jeugd inspireren. Rob dit is je zeker gelukt.

Het kip-ei verhaal gaat dan ook niet op. Een ei moet nog uitgebroed worden. Maar een kip komt ook niet verder dan een ei leggen.

Wat onderwijzer en pedagoog vooral gemeen hebben is dat zij beide kip en ei eten, mits geen veganist.

