zuurvlees-s

In koken ga ik mee met de seizoenen. Bij mij geen aspergesschotel op tafel nu de herfst begonnen is.

De eerste zuurkool uit het vat smaakt verrukkelijk maar ook de verse walnoten, hazelnoten en tamme kastanjes lonken naar me om verwerkt te worden in een fazantenborst.

In het bos vraagt de  eekhoorntjespaddestoel om bereiding. Samen met tagatelli op een roombedje van prei zullen zij een harmonisch buitenlands huwelijk vormen.

Bij mijn geen uitgesneden Amerikaanse toestanden in de vensterbank, maar romige ecologische maar pittige pompoenensoep op tafel in combinatie met een winterwortel.

Maar laat ik de hutspot niet vergeten, gecombineerd met een eigen gedraaide gehaktbal of klapstuk, goddelijk.

Ook de vergeten groentes als koolrabi, spitskool, en schorseneren stop ik in een nieuw jasje.

De spruitjes van Henk Angenent smaken mits niet te lang gekookt in combinatie met walnoten, uitgebakken uitjes, puree van knolselderij en een rundersudderlapje verrukkelijk.

En dan onze Chinese boerenkoolstampot. Gecombineerd met een lepel gort, zilveruitjes, augurken, uitgebakken spekjes en de grove rookworst van de echte slager een ware rondgang door onze twaalf provincies.

Onze Zeeuwse roem mosselen verdienen  een status tafelplek. Gekookt of gegrild in de schelp glijden die als boter naar binnen.

Wil ik  naar het buitenland, dan koop Brusselswitlof. Liefdevol wikkel ik die na de eerste kook in een plak ham en besneeuw ze  met vlokjes kaas om vervolgens gebruind uit de oven te halen.

Uit Frankrijk haal ik mijn stoofschotel uit de Provence opgebouwd uit rundvlees, uien, bleekselderij, aardappels,tomaten, olijven, wortelen, tijm,sinaasappel en een vleugje cognac. Even weer het vakantiegevoel na een bergtocht.

De spliterwten, ondanks die al gesplitst zijn, staan in de herfst in de winkel op springen, zij zijn zeker niet monogaam.

Samen met knolselderij, prei, aardappels, winterwortel, ui, laurier, ribjes en rookworst zorgen zij er voor dat bij ons mensen de stoelgang soepel blijft verlopen en de kringloop zich herhaalt.

Gecombineerd met een plak roggebrood en katenspek besmeerd met Doesburgse mosterd met pitjes  gaat deze erwtensoep na een fikse wandeling er soepel in.

De oven komt in dit seizoen naast dat die de keuken verwarmt ook tot ongekende hoogte. 

De traditionele Limburgse zuurvleesstoofschotel van ons moeder Moeke wordt in combinatie met rode kool, appeltjes en eigen gebakken friet een terug gaan in de tijd.

Tot slot de welbekende goudrenet in combinatie met deegbeslag,  uitgebakken bacon en een likje  appelstroop uit het Limburgse Schinnen als pannekoek.

Dit alles vergezeld met een robust purper rood glas wijn droge witte wijn, of een Elske uit Beek  maakt  de herfst tot een feest.

